Sommarkänsla

image3


                              
Hickorygrillad kotlett, couscoussallad med rostade nötter och äppeltatziki.

 

När familjen skall ha gäster blir jag ofta tillfrågad om jag vill ansvara för maten. Eftersom jag tycker det är både roligt och utvecklande, säger jag oftast ja. Ibland framförs det önskemål men det är mer vanligt att jag använder fantasin.

 

En fin och varm vårdag tyckte jag det var dags att inviga grillen som stått under en presenning bakom huset hela hösten och vintern. Alla älskar grillat. Nypotatisen har inte kommit ännu och vi börjar alla tröttna på den vanliga. Är det vår så är det, och hasselbackare eller potatisgratäng känns lite för höst och tungt. Så vad göra?

 

Varför inte en sallad på couscous som tillbehör? Det går snabbt och enkelt att koka och sen är det bara att öppna kylen och se vad som går att ha i. Under tiden couscousen kokade rostade jag cashewnötter i en torr panna. Passade även på att tärna grönsaker. Rödlök, majs, gurka, tomat, purjolök räcker gott och väl. För att undvika att couscousen blir klibbig och klumpig låter jag den rinna av väl och sen i med en klick smör och en matsked olivolja. Rör runt och sen är det bara att blanda med nötterna och grönsakerna. Lite balsamvinäger och ett varv på pepparkvarnen och det är klart.

 

Salladen blir fräsch och matig utan att bli tung som en potatissallad. Köttet som föräldrarna valt var vanliga kotletter. De fick dra i en riktigt rökig hickorymarinad och massor av vitlök.

 

Tatziki är den givna klassikern vid grillning, men den kan behöva lite förnyelse då och då. Byt ut gurkan mot någon grönsak eller varför inte frukt? Det här ger garanterad sommarkänsla i vårvinden.


/Thomas 

.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0