Björnbär


 

image84
           
Björnbärssorbet i all sin enkelhet.


                                                                  
Jag har aldrig varit överdrivet förtjust i efterrätter. En vän som delar den uppfattningen sade att "mat äter man för att bli mätt och få i sig näring". Delvis har han rätt, men om man skall leva efter det idealet, så känns det som man kan sitta med en kastrull bönor och rotfrukter för resten av livet och det är inte vidare roligt. Självklart skall maten smaka gott och man skall kunna unna sig det där lilla extra. För egen del är matlagningen i sig ett intresse, vilket jag tidigare förklarat. Det är avslappnande, utvecklande och kreativt, när man väl har den tid som behövs för att göra just det där -  lilla extra.

 

Jag har hittills inte publicerat ett enda inlägg med efterrätter. Vet att jag någon gång skrivit om det (något med vit choklad), men aldrig något med bilder. Och nu när jag väl gör det, kan man diskutera resultatet.  Av alla bilder jag tog blev ingen riktigt bra. Värmen i köket ställde till det. Sorbeten började smälta så fort jag lagt upp den.

 

Men gott var det. Sorbet på egenplockade björnbär. Har man gäster är jag ganska säker på att många blir glatt överraskade. Man lever liksom i en föreställning om att sorbet skulle vara väldigt komplicerat att ordna på egen hand.

 

Jag kokade upp sockerlag och lät björnbären koka med. Om jag skall vara självkritisk hade det varit bättre om jag silat av blandningen innan jag lät den svalna av. Det fanns en och annan kärna. När den kallnat vispade jag äggvita till hårt skum och sen var det bara att blanda samman allt i en annan skål och lägga in i frysen.



image85


Jag har inte tillgång till någon glassmaskin, vilket jag önskar. Det hade underlättat en del. Känner att jag låter negativ nu, men resultatet blev inte så bra som jag hade hoppats. Utseendemässigt alltså. Smaken i sig var det inget fel på. Den var läskande och kall, vilket passar utmärkt under varma sommardagar. Just den här dagen, så höll sig solen på behörigt avstånd. Men ändå. Helt nöjd är jag alltså inte. Men jag skall försöka utveckla sorbet-konceptet. Övning ger färdighet.

Och så en personlig hälsning till mina vänner som skall åka på semester i Spaninen. Ta hand om varandra och njut av ledigheten.

/Thomas



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0