Lasagne funkar alltid.

image86

Veggolasagne


Så var det då dags för något vegetariskt. Sojaprodukter kan man ha delade åsikter om, men en som faktiskt är mer än bara ok, är sojagranulaten. Den är perfekt till färssrätter och grytor, då till och med en riktig hardcore köttätare skulle tvingas medge det smakar gott.

 

Lasagne är en klassiker och är faktiskt kanske det bästa alternativet om man vill presentera sojagranulat på matbordet. Gör som jag gjorde - säg inte vad som är i. Ville att maten skulle få en ärlig bedömning.


image88
 

Jag fräste upp purjo, gul lök och champinjoner. Burksvamp är bannlyst i min värld och fryssvamp får helt enkelt duga när man inte har tillgång till färsk. Ok, nu överdrev jag lite, men färska råvaror är alltid roligare.


image89

 
Sojagranulaten behöver bara koka upp i vatten i några minuter. Sen kan man dra den åt sidan och låta den rinna   av i ett durkslag. Pressa ut vätskan som blir kvar.

image90

 
Sen är det bara att hälla i färsen i pannan. Jag hackade även i en röd paprika. Sojafärs smakar ingenting alls så här behöver du inte vara rädd för att krydda.


image91


Jag använde följande:
  • Oregano
  • Dragon
  • Svartpeppar
  • 3st vitlöksklyftor, pressade
  • 4msk tomatpuré
  • 1½ dl chilisås
  • 1msk vinäger
  • 1dl vatten
  • Soja, tills lagom sälta och färg inställt sig
image92

Sen fick alt koka ner på svag värme. Under tiden så gjorde jag en klassisk bechamelsås. Vissa anser att man skall riva ost i såsen när man gör lasagne, men jag tycker det går lika bra lägga emellan när man bygger.


image94

Kvibille är lagom lagrad och ger den där smaken som är så långt bort från skolbespisningens barndomsminnen gällande lasagne, man kan komma. Det självklara valet. 

image95


Gräddade lasagnen på 200 i ca 40 min, sen sänkte jag temperaturen till 150 och lät den gå tills plattorna kändes mjuka. För att den skall "sätta" sig och inte rinna ut på tallriken fick den vila i ytterligare en halvtimme. Sen var det dags att sätta sig till bords.
  

-         Vad gott det smakar, var den första spontana kommentaren.

-         Ja verkligen. Vad har du i?

 

Jag valde att avvakta ytterligare en stund innan jag släppte bomben. Det låter kanske dramatiskt, men nu skall ni veta att de som åt är ytterst konservativa och gillar bara gröna rätter om de alltid varit, just gröna. Typ nykokta primörer med citronsmör, grönsakssoppor, broccolipaj, o s v. Om maten ifråga är ett animaliskt recept som någon försökt ändra om genom att ersätta olika råvaror med vegetabiliska alternativ skulle maten med största sannolikhet automatiskt fördömas.

image96

Men det gick riktigt bra. Någon frågade  till och med, snällt om det gick att sno med sig lite till en matlåda till jobb, och visst  var det ok.  Bara en liten bit kvar i en ganska stor form, vilket jag tolkar som att maten uppskattas. Och då blir jag glad.

/Thomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0