Mer kyckling


image64

Parmesanbrässerad kycklingfilé,  rotfruktskaka och
chutney på aprikoser och soltorkade tomater

Gästerna från Norge välkomnades med en trevlig middag. Rotfruktskaka var det väldigt längesen jag gjorde. Jag har en förmåga att snöa in på visa råvaror eller kryddor, vilket ni kanske lägger märke till. Och just nu tycker jag att parmesan är en förträfflig ost att ha med i matlagning. Den ger en kryddig sälta som är svårslagen och verkligen lyfter den enklaste rätten.

 

Jag började med rotfrukterna eftersom det tar längst tid. Skalade och skar potatis, rotselleri, palsternacka i väldigt tunna skivor. Varvade dem i en smörad glasform och kryddade med salt och peppar. Du kan pudra lite lätt med potatismjöl mellan lagren.  Formen får dock inte bli för full då det skall finnas platts för stanning. Knäck ett par ägg och vispa ihop dem med grädde.


Grädda på 200 grader tills kakan känns relativt mjuk och fått färg. Kör den sista stunden på 170 grader med folie över.

 

Det är viktigt att den får stå kallt och verkligen "sätta sig", när den är färdiggräddad. Sen var det dags att göra chutney. Någon har frågat mig vad det är för egentlig skillnad på salsa och chutney och mitt svar är väl att en chutney alltid är tillagad och ofta väldigt tjock och syltig i konsistensen, medan en salsa kan bestå av rå frukt eller grönsaker.

 

Det är alltid lite roligare att svänga ihop ett eget tillbehör, om tid finns, istället för den väldigt vanliga vinbärsgelén som hängt med sen, jag vet inte hur länge.

 

Jag strimlade soltorkade tomater, aprikoser, gul lök och la i en kastrull tillsammans med lite vatten, två sockerbitar, en skvätt ättika och några stänk tabasco. Det här sköter sig själv på spisen och det enda du behöver göra är att röra om då och då. Koka på svag värme, under lock.

 

Den är färdig när den känns mosig och frukten och grönsakerna verkligen kokat in i varandra.

  

Kycklingen är också stekt på svag värme och även den, under lock. Och när den började bli klar rev jag parmesan väldigt fint och rullade filéerna i osten.


Åter till rotfruktskakan. När den är kall skall den enkelt släppa formen, antingen av sig själv eller med hjälp av en stekspade. Lägg en skärbräda över formen, som lock och vänd den sen uppochner.  Sen är det bara att skära skivor av önskad storlek. Jag delade på dem, för att det var enklaste sättet att få dem att få plats på tallrikarna.

image65

Kycklingen blir väldigt mör, tillagad på det här viset och smakerna kompletterar verkligen varandra. Måltiden tar ganska lång tid att laga, men i det här fallet är det verkligen värt det. Smaklig spis!


/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0