Sommar

image75

Matjessilltårta med japansk pepparrot

En god förrätt som räcker till många. Gott bröd som skivats i mindre bitar och där efter pressats ner i en form med löstagbar kant. Brödet har sen fått sig en ordentlig omgång pressad lime över sig för att det skall svälla och hålla ihop. Fyllningen består av wasabi (japansk pepparrot), majonäs, creme fraiche, hackad purjo/gräslök och givetvis några rejäla varv på pepparkvarnen. Abbas matjessill är den godaste enligt mig och fick därför toppa tårtan. Inann servering fick den stå kallt i flera timmar.

image76

Som barn tyckte jag inte om matjesill. Nu väljer jag den alltid framför andra sorter såsom senap eller löksill. Helt klart. Nästa tårttest kommer bli med lax och räkor. Och med de raderna meddelar jag att jag tar en tillfällig paus från matbloggandet, för att hämta nya krafter. Dock kommer det publiceras lite som grejer som jag inte är riktigt färdig med. Så som många gånger förr - Håll utkik!

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0