Julmusttest 2007

image153


Tre Smaker och en vinnare?


 

Så länge jag kan minnas har jag gillat julmust och så är det fortfarande. Även om jag förkastar sötsaker i största allmänhet och i dagsläget inte har någon större lust att laga julgodis, så kommer jag unna mig ett o annat glas julmust. Med jämna mellanrum bestämmer sig ett etablerat märke för att testa nya varianter av ett redan lyckat koncept. Den här gången gäller det just julmust. Spendrup ger oss i år tre nya smaker: Julkryddor, Julnougat och Julkola.


image154


En kall och mörk eftermiddag besökte jag Coop och efter en stunds letande hittade jag det jag sökte. Från början skulle testet ske tillsammans med vänner, men krångliga jobbtider gjorde att det inte var möjligt, så jag tog på mig den tunga uppgiften alldeles själv.


Och jag lovar: Jag tog det på största allvar.



Först ut, var smaken julkryddor:  

Bara namnet i sig väcker tveksamhet. Att något smakar jul kan ju i princip betyda allt mellan inlagd sill, glögg och gottebord. Smaker som inte nödvändigtvis känns aktuella att ha i en läsk.


Nu besannades inte mina värsta farhågor, då läsken inte luktade kryddpeppar eller vörtbröd. Däremot kunde jag inte bestämma mig för om det var Ginger Ale eller päronsoda som jag spontant associerade till. En sötaktig doft som nästan påminde om piggelin.


Julmust? Definitivt inte.


Den smakade päronsoda. Ingen julmust. Bara sötsliskig päronsoda. Nej tack. Den här var ingen höjdare.



Och sen var det dags för julmust med smak av julkola:


En kombination som låter riktigt amerikansk. Dessutom pågår det ju ett "krig" mellan klassisk cola och julmust om vilken av dem som skall vara vårt val så här i juletider, så om det beror på en ren slump eller ett taktiskt val från Spendrup att smaksätta en klassiker på ett sådant vis att den som inte kan välja mellan cola och julmust, kan få båda i ett, kan vi bara spekulera i.


Jag hällde upp ett glas och försökte urskilja dofterna. Kolasås. Ganska angenämt. Här blev jag verkligen förvånad, för den var faktiskt god. Julmustsmaken fanns där, även om kolasmaken tog över. Det smakade lite som marknadsgodis. Läsk är alltid läsk och sötsliskigheten kommer man inte ifrån, men jag vågar tror att man skulle kunna kombinera den med en jultallrik där sötman verkligen bryts av mot maten.


Sist ut, blev julnougaten:


Direkt när jag hällde upp i glaset började det lukta Guldnougat. Och eftersom den nyss prövade var ok, trodde jag att även denna skulle få ett positivt omdöme, men det blev varken positivt eller negativt.


Rostade mandlar eller nötter passar inte som läskform och lämnade en besk bismak som påminde om kaffesump. Låt dig inte förfasas allt för mycket, för den gick fortfarande att dricka, men jag vill inte göra det igen.



image156

Jag vill egentligen inte påstå att någon läsk är en vinnare, men julmust med smak av kola var ju absolut det bättre valet.


Flaskorna kostade 9:90 + pant, för 50cl. Jag har ingen aning om de dyker upp i 1½-litersformat och det är inte allt för intressant för mig, då jag endast kommer njuta av klassisk julmust i fortsättningen, i vilket fall som helst.



/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0