Tema jul: Griljering av skinka

image160


Julskinkan är allas favorit. Det har jag fått lära mig i alla fall och för att inte känna mig för konservativ insåg jag att man kan kompromissa. Du har säkert läst eller sett på tv att om man nu tröttnat på stenåldersgriljeringen senap, äggula och ströbröd så finns det massor av varianter. Men för att inte ge sig ut på för djupt vatten så blev det nog bäst att bara ta en liten bit av skinkan och pröva den nya griljeringen på den.


Jag känner mig tjatig, men när man under ett helt år försöker vidga vyerna och inte vara sen på att pröva nytt och annorlunda, är traditionerna värda att bevara.


Inspirationen hämtades av Christina Möllers julskinka med farinsocker och nejlikor. Jag drog bort svålen och skar ett hyfsat snittmönster i fettet och i varje ruta tryckte jag ner en nejlika. Men istället för att först pudra skinkan med farin och köra den i ugnen till sockret smält och därefter ösa med apelsinsaft så gjorde jag istället en reduktion på saften och mörk sirap. Den penslade jag skinkan med och sen på med farin.


250 grader i ugnen. Det handlar endast om några minuter i ugnen. Doften från nejlikorna var ljuvlig och allt som allt kändes Christinas griljering som en mycket god idé.



/Thomas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0