Tema jul: Jordärtskockor, igen


image168


Dubbelpanerad kycklingfilé, serverad med friterad
jordärtskocka och salviasky

  


Av misstag så köptes det för mycket jordärtskockor. Och det var ju verkligen tråkigt. Det räckte till två extra måltider. En god soppa till förrätt och som på bilden ovan. Lyxigt värre, med andra ord. Jag använde mig av Baromat.se och deras recept på salviasky som grund, men jag bytte ut kalvfonden mot kycklingfond istället.

Dessutom tycker jag 4dl fond är alldeles för mycket. Chilifrukten skipade jag helt och ersatte den med finhackad vitlök. Honung och matlagning hör ihop. För ett tag sedan köptes en afrikansk honung, som inte har mycket gemensamt med den svenska. Den smakar verkligen blommigt och är ganska rolig att ha i maten. Här är i alla fall receptet:


1½ dl vitt vin
1dl vatten
1 gul lök, fint hackad
2dl kycklingfond
2 finhackade vitlöksklyftor
2-3 tsk honung
1 msk maizena
2tsk torkad salvia
 

  

  

Fräs lök och vitlök i en kastrull tills den blivit glansig. Tillsätt vin, fond och salvia och låt koka upp och sedan gå på svag värme någon minut. Smaka av med honung och eventuellt lite salt.  Red med maizena.  Sila gärna såsen. Några stänk coloritsoja fixar färgen. 

  

  

Smaklig spis!

  

/Thomas






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0