Tema Jul: Mellandagarna

image165


När mellandagarna kommer är alla trötta på julmat och det behövs lite variation. En nödvändig paus från all rödbetssallad, sill och risgrynsgröt. Men mitt i matlagningen inser man att "det ligger ganska mycket jul över den här rätten ju". Förvisso på ett icketraditionellt vis, men ändå.


Det är inte varje dag jag gör en sås på portvin och fikon, som kompletteras med en ugnsbakad fläsklägg, puré på mandelpotatis, västerbottenflarn och syltad brysselkål.


Fikon brukar ju stå där, jämte nötterna och man äter några då och då. Sen kom ett geni på att färska fikon är perfekt till ost och de fick genast högre status. Googlar du "fikon + ost" så förstår du vad jag menar.


Västerbottenflarn har jag funderat en del över. Det hänger ihop med den kommande nyårsaftonen och ångesten jag känner inför den. För i min umgängeskrets råder det delade åsikter om huruvida nyårsmaten är viktig eller ej. Jag hoppas fortfarande att alla tar sitt förnuft till fånga.


Brysselkål är gott. Nu skipade vi den på julbordet, av olika anledningar, så då passade det ju bra använda den nu, tyckte jag. Dock är det första gången jag syltar den men det var inte så tokigt.


En trevlig måltid, som ger mig lite hopp om en schysst meny tills nyårsaftonen 2007.


/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0