Besök..




image54

Smördeg och basilika inbakad lax med saffran/apelsinsås och enkel skaldjurssallad


Smördeg känns väldigt retro. Du kommer säkerligen ihåg den tid då smördegspajer fyllda med svampstuvning var den givna förrätten, eller vid riktigt festliga tillfällen, då oxfilé bakades in och serverades med gorgonzolasås, hasselbackare eller klyftor. Idag har smördegen hamnat i skymundan. Debatten om GI bär givetvis en del av ansvaret, men samtidigt tror jag de flesta håller med om att gårdagens festmåltider var ganska tunga. Om något bakas in i smördeg, så blir det väldigt mäktigt och det borde man ta hänsyn till när det gäller val av serveringstillbehör. 
 

Det finns saker som känns väldigt mycket sommar. Vi grillar en hel del och äter mycket sill. Därför kan det vara bra och variera och laga något annat, vissa dagar.

 

Och eftersom jag fått önskemål om fisk, varken grillad eller inlagd var valet ganska enkelt.  Tog två portionsbitar lax (utan skinn) och saltade och pepprade ordentligt. Sen plockade jag färsk basilika från landet, som hackades ner till behaglig konsistens. Laxen rullades i örthacket och lades sen på tinad, utkavlad smördeg, tillsammans med resterande basilikamix, som jag sen rullade ihop till snygga paket.

 

Innan jag gräddade laxen penslade jag givetvis paketen med vispat ägg.  Laxen i sig är en hel måltid. Här behövs varken potatis eller ris. Däremot kunde jag inte låta bli att göra en god sås till, och en sallad.

 

Till såsen behöver du:

 

1 paket matlagningsgrädde

Vitt vin efter smak

2 charlottenlökar, fint hackade

3 msk hummerfond

½ dl hackad dill
1 paket saffran
Rivet skal från 1 apelsin

Salt och peppar

 

Fräs löken i smör tills den blivit mjuk och glansig.  Häll i grädden och låt koka upp. Smaka av med hummerfond och vin. Därefter häller du i saffran och det rivna apelsinskalet, kryddar med salt och peppar. Dillen läggs i någon minut innan servering. Annars förlorar den sin färg.

 

Salladen består av färska räkor, avokado, tomater, gurka, färsk rödlök (där av den vita färgen). Lite vit balsamvinäger och olivolja. Mest för att inte missfärga avokadon. I vanliga fall brukar jag fixa till vinergretten med olika kryddor, men nu ville jag inte  att salladen skulle "tävla" med smakerna från laxen och den fina såsen.

 

Laxen gräddade jag på 200 grader i 10 minuter innan jag höjde värmen och lät den gå ytterligare 5 min. Fotot är inte det bästa. Jag är  inte helt nöjd. Men det smakade desto bättre. Smördegen är frasig och laxen riktigt saftig och har fått en tydlig smak av basilikan. Ihop med såsen, salladen och vitt vin att dricka till, vågar jag säga att det
var en lyckad kväll.

Och bloggen uppdateras inte i den takt jag vill. Trots att nya kameror finns till förfogande. Än en gång ber jag om ursäkt, men jobbet tar upp all kreativ energi. Passar på och tackar för senast. Trots att en regnskur förstörde delar av kvällen klagar jag inte. Ledighet, vänner, god mat och dryck tar vi vara på. Tack.

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0