Kräftkalas..




image55

Färskostpaj med smörbrynt charlottenlök och broccoli, toppad med
parmesan och västerbottenost

Det är inte dags ännu, men om någon månad. Kräftor hör sensommaren till och jag vill säga att de står högst på listan när det gäller skaldjur. Till ett riktigt kräftkalas serveras inte bara kräftor. Ost och bröd i all ära, men pajer drygar ut menyn och försäkrar att alla blir nöjda. Till och med de som inte äter kräftor, vilket många av mina vänner inte gör....



image56
 


Pajen ifråga är fylld med förvälld broccoli, smörbrynt charlottenlök och färskost. Stanningen är gjord på ägg och grädde och smaksatt med något jag verkligen gillar; örter från trädgården. För att bryta av den milda smaken från färskosten rev jag västerbottenost och parmesan ovanpå och skivade tomater för färgens skull.

 

Givetvis behöver inte pajen ätas just när det serveras kräftor, men varför inte? Den kan serveras varm, ljummen eller kall och du får desto mer tid att umgås med dina gäster eller familj istället för att stressa framför grillen.

 

Jag är medveten om att jag fortfarande inte gjort något med näbbgäddorna som ligger i frysen och väntar. Men det kommer. Jag lovar. Vid nästa knytkalas här i kvarteret så hoppas jag att de har en plats på bordet.  





 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0