Fish n chips

image29

Att trolla med pollock del 2.

När jag tänker på fish n chips, så associerar jag till barndomen. Familjens resor till Danmark och den friterade spättan med dom där tjocka, väldigt räfflade stripsen och remouladsås, som serverades på färjan. Det var något speciellt med det.

Den lite sämre varianten åt jag på Hultsfredsfestivalen, år 2000. Minns mycket väl de mjuka, mjöliga pommesen och den "friterade" fisken som hade en väldigt välbekant konsistens och utseende av den sprödbakade torsken på gymnasiet. Det var ingen större hit med andra ord.

Här i Sverige är vi ett fiskpinneälskande folk, har jag läst i tidningen. Vi har alla våra egna varianter på hur de skall serveras. En del kör potatismos och andra vanlig kokt. Det varierar mellan allt från en kall gräddfilsås, till ketchup eller remoulad som tillbehör. Jag lägger inga värderingar i det, för det är en så populär rätt att alla har sin uppfattning om vad som är korrekt.

Och idag ville jag pröva att göra egna ''fiskpinnar''. Receptet räcker till två personer. Jag tog en stor filé av pollock och skar i ca 12cm långa bitar. Sen rev jag skalet från en hel citron och blandade upp med saften från halva i en skål, tillsammans med 1sk liquid smoke (rökarom), ett paket hackad dill (dom där små som ligger i frysdisken). Kryddade med salt och peppar. Rökaromen har en mycket kraftig smak och är du inte så förtjust i det så får du ta mindre, eller stryka det från receptet. Fisken fick ligga där i, i ca 1 timme. Sen tog jag upp den vände den i mjöl, vispat ägg och ströbröd. Stekte dem på medel värme i smör och olja. Det är givetvis valfritt, men jag tycker man kan låta den färdiga fisken, rinna av på hushållspapper och så saltar man inte paneringen förrän det är dags att servera. Remouladsåsen var en enkel blandning av crème fraiche, majonäs, curry och en halv pressad vitlöksklyfta samt lite salt och peppar. Utan strips, kan vi ju inte kalla rätten för "fish n chips"och de gröna ärtorna är nästan obligatoriska. Precis som flingsaltet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0