Bizarre Foods

image146


Vad säger du? Smaka?

Om du tröttnat på ''Niklas Mat" och tycker att Per Moberg slänger för mycket handdukar och redskap omkring sig när han slår ett slag för husmanskosten, så rekommenderar jag Travel Channels ''Bizarre Foods''. En snubbe reser jorden runt och visar respektive länders traditionella och mer eller mindre bortglömda kök.


Mat som vi vanliga turister antagligen aldrig skulle pröva, än mindre känna till. Då och då förvånas man, kanske till och med blir lite äcklad över vad Andrew Zimmern smakar. Om inte annat får du ju en bild av vad du eventuellt skulle kunna pröva när och om du väl är där. Eller inte:)


Men framförallt kommer du att märka att han har något gemensamt med vår kära Tina. Vad han än äter så är det alltid "jättegott", ja nästan en religiös upplevelse, och man rynkar lite på näsan och undrar om det där verkligen kan vara så fantastiskt gott?


Jag skall vara helt ärlig. En del av det som visas ställer jag mig extremt tveksam till. Jag minns liksom ångesten jag kände inombords när jag väl bestämt mig för att äta surströmming. Men visst, har man inte prövat så borde man vara tyst, men det finns ju gränser.


Men om vi glömmer bort myrägg och friterade skalbaggar, så är faktiskt mycket av det som visas trevligt och egentligen inte speciellt märkvärdigt, om man nu anser att en utlandssemester är mer än burgare och pizza.  Inte mer märkvärdigt än syltor, inlagd sill, lutfisk och kroppkakor.  Det är en vanesak, helt enkelt.

Programmet sticker ut i mängden och har betydligt högre underhållningsvärde än mycket av det skräp som visas på de övriga kanalerna.


Spana in och ge det en chans:

http://travel.discovery.com/tv/bizarre-foods/bizarre-foods.html


/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0