Sommaren är nu långt borta.

image147

Grillad ingefärsmarinerad aubergine, rotfruktspommes och rosmarinsaioli.



 

Eftersom min kamera är på vift får jag nöja mig med det som finns tillgängligt och samlar damm på datorn. Maten ifråga får mig att tänka på tider då gräset är fullt av fästingar och rökpelarna stiger från våra grannars grillar. För vissa är detta en välsignad tid och jag håller delvis med, såsom jag fått det jag önskat och lite till nu under hösten.  


Rätten ifråga är ännu ett grönt alternativ. Alternativ och alternativ. Det bros ju på vad du har för matvanor i vanliga fall. Men åter till ämnet. Du behöver följande:


2-3 pers:


  • 1 stor aubergine
  • 1 färsk ingefära
  • 2-3 vitlöksklyftor, pressade
  • 2msk sirap, honung eller socker
  • 4msk soja
  • 1dl matolja
  • Mald svart och vitpeppar


Skala ingefäran och riv den fint. Blanda ihop med övriga ingredienser. Skär auberginen på längden. Man kan ta bort skalet, men jag tycker den är enklare att hantera med skal på. Lägg den skivade auberginen i en påse och häll på marinaden. Se till att den täcker alla skivor. Låt dra i någon timme.


Ta ett stort kålrotshuvud, skala och skär i drygt 1-1½cm tjocka skivor som du sedan fixar stavar av. Lägg dem i vatten medan du gör aiolin.


Aioli:


  • 2dl majonäs
  • 1 knippe färsk rosmarin
  • 1-2 vitlöksklyftor, pressade
  • Salt och peppar

Dra barren från kvistarna och hacka fint. Blanda ihop med majonäs och vitlök. Smaka av med salt och peppar.


Det tar inte många minuter att grilla auberginen, vilket kanske inte är något man vill göra just nu ändå, på grund av årstiden. Grillpanna eller galler i ugn med bakplåtspapper under känns mer realistiskt.


Fritera rotfruktpommesen i lämplig gryta med olja. När de fått lagom färg och är mjuka är de klara.


Rätten är inte speciellt tung trots att den innehåller friterat. Undrar dock vad som fick mig att vilja göra något med rotfrukter mitt i sommaren? En spontan gissning är väl att nypotatis, kan man nog tröttna på till slut.

Smaklig spis!

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0