Ett experiment med lax

image134

Kokoslax med smak av ingefära, lime och chili, 
serverad med nudelwook och jordnötssås


 

Rätten möttes då den presenterades på planeringsstadiet några dagar innan, med väldigt skeptiska miner. Som tur var blev de ätande glatt överraskade. Det smakade ju bra, ja var till och med gott, konstigt nog. Kritik som jag själv instämmer med var att marinaden till laxen helt tog över därför skulle det säkert gått lika bra med någon annan billigare fisk. Det håller jag med om. Här i alla fall receptet:

3-4 portioner:

4st portionsbitar lax


Marinad:

  • 2 limefrukter, cest + saft
  • 1 bit färsk ingefära, finriven
  • 1 chilifrukt, finhackad
  • 2 vitlöksklyftor, pressade
  • 1msk socker
  • Svartpeppar
  • Panering:  mjöl, vispade ägg, kokosflingor


 

Blanda ihop marinaden och häll över laxen. Enklast är att marinera i en fryspåse. Jag lät portionsbitarna dra i 4 timmar.


Vänd dem sedan i mjöl, vispat ägg och kokosflingor. Precis som med alla annat dubbelpanerat blir bästa resultat om man först förseglar fisken i en stekpanna och sedan låter den gå färdigt i ugnen på ca 200 grader. Det här går fort så det gäller att hålla koll på laxen, annars blir den torr.


En wook går att variera i det oändliga. Orkar man inte köpa färska grönsaker funkar ju frysta lika bra. Till den här användes dock färskt förutom en burk med bambuskott. Blomkål, broccoli, champinjoner, rödlök och bladspenat. Äggnudlar lämpar sig bäst av den enkla anledningen att de är väldigt elastiska och stryktåliga. Ett snabbt uppkok och sedan spolas de i kallt vatten och ett par droppar olja är allt som krävs för att de inte skall klibba ihop och bli degiga.  Bara att vända ner i wooken och så de blir varma igen.


Jordnötssåsen består av en vanlig påse jornötter, som jag först sköljt av saltet på i ett durkslag. Därefter mortlade dem och fräste dem med en finhackad rödlök och vitlöksklyfta. Sedan tillsatte jag vatten och socker och lät det koka ihop. Man får späda ut under tiden då vätskan har en förmåga att försvinna. När jag var nöjd med resultatet körde jag hälften i en mixer. Soja ger sälta och lite färg, men tillsätt bara lite i taget.

Är medveten om att det här var en luddig beskrivning av såsen, men jag testade mig fram tills jag var nöjd med resultatet. För mer exakta delar så är det bara att googla eller gå in på Tasteline.

Insåg nyss att sist jag gjorde en varmrätt med lax till bloggen, så var den också inbakad. En ren slump. Ärligt.

Smaklig spis!

/Thomas

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0