Fågel och en känsla av jul

image126

Fylld mandelkyckling.


Lördagsgott. Föreställ dig ett kycklingbröst som fyllts med parmaskinka, skånsk senap och lagrad ost. Som sedan dubbelpanerats, med den stora skillnaden att ströbrödet bytts ut mot flagad mandel. Köttet har stekts gyllene i smör och sedan fått gå färdigt i ugnen. Detta serveras med en sås på rostad paprika och enkla tillbehör.


Jag tror jag bestämt mig för att fågel är den animaliska råvara som jag tycker mest om att arbeta med. Den är okomplicerad och prisvärd och alltid lika rolig att trolla fram något med, så att säga.


Idén till rätten föddes när jag satt och funderade på mandelfisk som känns som en riktig skolbespisningsklassiker och en kokbok som propagerade för en efterrätt med just mandel. Nu är jag ju inte så förtjust i efterrätter, men däremot kände jag mig tillräckligt gammaldags och inspirerad för att använda mandel i maten, vilket för egen del, tillhör ovanligheten.


Däremot kändes gräddsås lite för klassiskt och en variant på tatziki alldeles för mycket sommar. Dessutom är jag halvt om halvt trött på vitlök för tillfället då det ingår väldigt ofta i maten som lagas.


Men en klick gelé till var ju nästan ett måste. I vanliga fall tycker jag att man kan göra egna varianter; en bärig eller fruktig chutney med lite sting, men med smaklökarna inställda på gårdagens mat, så fick jag även här se mellan fingrarna på mina egna oskrivna regler.


Panerat kan ju kännas som tung mat och därför serverar man med fördel köttet skivat som på bilden.


När kycklingen gick färdigt i ugnen, spred sig dofter som fick mig att längta till julen. Jag håller den skånska senapen ansvarig. Smaklig spis!


/Thomas




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0