Rödspättan


image140


Nostalgi....


 

Som barn stod vi ute på stora piren om hösten och vintern och fiskade flundra. Jag vet att jag är nostalgisk, men det är svårt att låta bli då barndomens fiskeminnen är ett kapitel för sig som tyvärr inte går att upprepa, då havet är allt annat än levande idag. I våras fiskade en kompis och jag plattfisk längst kuststräckorna, men det enda vi fick var geggig tång och ordentlig solbränna i nacken. Varför just Blekinge drabbats så hårt är för mig ett mysterium. För att få tag i spättor här, får man vända sig till de lokala yrkesfiskarna. Det går alltså inte att ordna på egen hand.


Plattfisk är en klassiker som serveras som finmat på restauranger, panerad som vardagsmat och friterad på de kvarterskrogar som gärna stoltserar med husets plankstek.


Jag ville hitta ett mellanting. En känsla av finlir som inte fick bli allt för komplicerat och tidskrävande, då det trots allt var en vanlig vardagskväll.


Och jag blev nöjd med resultatet. Ugnskokt rödspätta med sockerärtor och en riktigt len och smakrik sås:


  • Ett paket matlagningsgrädde
  • 5st finhackade charlottenlökar
  • 1dl bacontärningar
  • 1 finhackad vitlök
  • 1 finhackat äpple
  • 1 fiskbuljongtärning
  • 2dl vitt vin, torrt


Fräs lök, vitlök, bacon och äpple mjukt. Slå på grädden och låt koka upp under lock. Sänk värmen. Efter ca tio minuter, dra kastrullen från värmen. Sila såsen och låt den koka upp igen. Tillsätt vinet. Red med maizena.


Eftersom en ugnskokt rödspätta inte tillhör den färgstarkaste av rätter så är det helt ok att färga såsen med lite gurkmeja.


Smaklig spis!

/Thomas





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0