Tapenade & fetaost

image216

Färsbiff fylld med tapenade och grillad paprika, serverad med ljummen potatissallad och citrusdoftande fetaostkräm



 

Tapenade, eller olivröra som det också heter är väl inte den mest fantasifulla produkten på marknaden just nu, men den är fortfarande lika god. Den var standard som frukostpålägg, Naxos, Grekland 2002 och den håller fortfarande måttet. Inom matlagning så är den standard när det kommer till tapas och dagstidningar menar att den sätter piff på den enklaste vardagsmaten och jag får väl hålla med.


Jag tog två gula lökar och hackade fint och lade i en skål. Därefter tillsatte jag strimlad grillad paprika, finhackad vitlök, 2 ägg, 3-4 msk tapenade och lättcrème fraiche. Smakade av med oregano, färsk rosmarin, finhackad, paprikapulver, salt och peppar. Blandade ordentligt tillsammans med ströbröd.


Smeten fick stå och svälla i ca 20 minuter innan jag formade jämnstora biffar som stektes i olivolja på svag värme .


Våren och värmen är på ingång. Än så länge är det lite tidigt att grilla, men man längtar ju och potatissallad är ett bra sätt att sätta sommarprägel på maten och säga farväl till tunga grytor och rotfruktslådor. 


Vitlök lyfter det mesta, men eftersom både biffar och vinergretten till potatissalladen innehöll det, så kändes det lite overkill att ha det i tillbehöret också.


Fetaostkräm är lika enkel att göra som den är god. Man kan varva chili och honung, örter och lime. Det är bara att låta fantasin flöda.


Jag tog ett halvt paket med naturell fetaost och mosade med gaffel i en mindre skål. Blandade ut det med lättcrème fraiche till en jämn och mjuk kräm. Därefter rev jag skalet från en citron och tog saften från halva.

En försmak av sommaren, helt klart.

Smaklig spis!

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0