Skaldjurstårtan


Skaldjurstårtan förvekligades och resultatet blev ganska bra, om jag får säga det själv. Den skulle kunna ätas solo eller gästspela på en kräftskiva. Men nu fick den ställa upp som förrätt. Och då räcker den antagligen till 8-10 pers 


Gelatinmängden är något tveksam. De flesta matintresserade har garanterat någon gång i sitt liv följt ett spännande recept på paté eller fromage till punkt och pricka, bara för att inse att "fan det blev inte ok och ändå gjorde jag exakt som det stod i receptet". Hur fast tårtan blir behöver alltså inte grunda sig på din förmåga. Det kan lika gärna vara personen bakom receptet som har en annan uppfattning om hur mycket gelatin som är korrekt. Så du får pröva dig fram...


Thomas skaldjurstårta:


Botten:


  • 6-7st skivor kavring
  • Smör

Fyllning:


  • 350g färskost (1½ paket a 200g)
  • 2½dl grekisk yoghurt
  • 4msk majonäs
  • 1 paket dill (Findus 35g)
  • 2st stora rödlökar, finhackade
  • Saft och cest från en citron
  • Ca 4dl kräftsvansar, grovhackade
  • 1-2tsk salt
  • Några varv på pepparkvarnen och eventuellt lite flytande honung.

  • 7st gelatinblad
  • 3 korkar hummerfond
  • ½dl vatten

Dekoration:


  • 1-2 burkar röd eller svart rom av valfri sort.
  • Kallrökt lax i skivor, 4st
  • Dillkvistar
  • Citron eller limeskivor



Ta en form med löstagbara kanter. Bred smör på kavringen och skär bort kanterna. Är brödet färskt skall man utan problem kunna pressa ner det i formen (skär lite mindre bitar). Är kavringen däremot torr så spraya på vatten eller pressa lite citron över, så sväller brödet och "sätter sig" i formen.


Färskosten är enklast att först mosa mjuk med en gaffel innan man blandar den med övriga ingredienser (utom gelatinet). Var försiktig med saltet. Sältan från kräftorna varierar beroende på märke eller om de är färdigskalade. De jag använde mig av saknade salt helt och hållet (kändes det som), så jag fick justera upp det.


Gelatin är alltid knepigt. Vissa menar att man skall blötlägga dem i vatten, krama ur dem och sedan snabbt röra ner dem i smeten. Jag tycker det är bättre att koka upp dem i lite vatten och smälta ner dem direkt i kastrullen och hälla ner det sen. Här använde jag mig även av lite hummerfond eftersom kräftorna var av märket smaklöst. Även här får man tänka på sältan så man inte överdoserar. Häll sedan fyllningen i formen över kavringen och bre ut den med en degskrapa eller liknande. Dra gladpack över och ställ den kall.





Den bör stelna omgående. Efter ca 4  timmar är den färdig. Dekorera som på bilden eller efter egen fantasi. Många gör dock misstaget att tro att allt som är i tårtan måste synas ovanpå också. Varför inte lägga lite mindre, så slipper gästerna skämmas när dekoren ramlar åt alla håll och kanter?


Tårtan blev i lösaste laget av någon anledning. Visst höll den ihop och det gick bra att skära bitar av den, men hade det här varit utomhus, en varm och solig sommarkväll, så hade vi fått problem. Smaken var dock riktigt fin. Den blev sådär fluffig att man nästan skulle kunna tro att fyllningen var byggd på vispad grädde. Kanske berodde det på färskosten? Kanske på den "snåla" mängden av gelatin? Gott var det i alla fall.


Om du ämnar pröva ovanstående recept så får du gärna berätta vad du tyckte om det. Om du gjorde något annorlunda eller lyckades styra upp rätt mängd gelatin osv. Kul o veta.


Smaklig spis!


/Thomas







Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tänker pröva tårtan fast jag är inte så förtjust i kräftor så jag tar nog räkor istället. Men du skriver att du hade för lite gelatin? Jag tycker sju blad låter som mycket och änå stelnade den inte?

2008-08-11 @ 18:16:31
Postat av: Andersson

Hur gör man de där "laxrosorna"? det glömde du skriva ut!

2008-08-11 @ 22:00:19
Postat av: Thomas

Jenny: Jag hade tänkt ta hela paketet med 10st. Nu i efterhand hade det räckt med kanske 8st. Konsistensen var väldigt trevlig, men det hade inte skadat med ett eller två blad till. Mitt råd till dig är att pröva dig fram. Jag blötlade inte mina blad innan...kanske beror det på det?



Andersson: Ta den färdigskivade laxen och dela på skivorna om de är för stora. Vik sedan ihop en skiva och försök "skruva till den" med fingrarna.



Det är ganska enkelt.

2008-08-11 @ 23:45:52
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Fina Milton

2008-08-12 @ 15:31:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0