Ironiskt produkttest?

image198




När jag vill känna mig som en miljöbov köper jag mineralvatten. Och jag dricker det med välbehag. Igår kväll var ett sådant tillfälle. En debatt om torskens vara eller icke vara på SVT, väckte ont blod. Där satt jag och retade mig på Stina Dabrowski som enligt mig, bara höll med yrkesfiskarna och ifrågasatte forskarnas rapporter och motiven bakom dessa.


På något sätt var det samma visa som alltid: Yrkesfiskarna har "aldrig fått så mycket torsk som nu", och forskarna menar, att bara för att man kommer i land med en bra fångst från ett ställe, så betyder inte det att hela Östersjön kokar av fisk.


På den punkten är forskarna och jag överens. Med glasartad blick har jag lyssnat på de äldre i min barndomsby som talar om en svunnen tid. Man kunde fiska torsk från land och lade man krok så började det rycka i linan långt innan man fått i hela reven. Jag minns inte sist jag fiskade torsk i Hällevik och det gav något resultat. Vi får nog backa till högstadiet.

Det var egentligen inte om torskens framtid som mitt inlägg skulle handla. Mer om min dubbelmoral som ser rött när det kommer till industrifiskandet och Östersjön, men att jag utan problem kan klunka kolsyrat vatten som är en riktigt ondskefull produkt om man skall vara ärlig.


Trots ovanstående, blev jag nyfiken, när en kompis berättade om Lokas senaste mineralvatten med smak av havtorn och apelsin. Havtorn har varit en trend som smaksättare i allt från efterrätter till inlagd sill och diverse alkohol. Och om den nu fanns i form av mineralvatten kunde jag helt enkelt inte låta bli, utan köpte en.


Till begärets besvikelse, men för mitt samvetes bästa, så var den inget att ha. Tänk dig en apelsinläsk utan socker, sötningsmedel eller färgämnen så får du resultatet. Ett typiskt misstag när en produkt, oavsett om det handlar om en smaksatt fraiche eller en färdigmarinerad köttbit, bara smakar en sak, oavsett vad reklamen lovat dig på tv:n.


Och när vi ändå är inne på att det var bättre förr, så vill jag minnas, att under min barndom då fisket fortfarande var helt ok, ja då fanns det ungefär två sorters mineralvatten: naturell och citron.

Jag lämnar det till dig att fundera över sambandet mellan ett tomt hav och det ständigt ökande antalet av smaksatt, kolsyrat vatten.


/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0