Pommes Anna - old school..

image199



"Pommes Anna or Anna potatoes,
is a classic French dish of sliced, layered potatoes cooked in a very large amount of melted butter. For that reason (even though the butter is eventually discarded), and because the initial preparation is quite meticulous and labor intensive, they are seldom prepared today in their original fashion. There are numerous modern recipes that are somewhat easier to prepare and that use much less butter."


Källa: www.en.wikipedia.org/wiki/Pommes_Anna


Innan har mina potatis och rotfruktskakor varit baserade på ägg, grädde och lagrad ost. Jag vill gärna påstå att det är äggen som står för det "kakiga" så att säga.  För ett tag sedan uppmande Per Moberg oss att göra Pommes Anna som man gjorde det förr. 


Och jag blev lite smått sugen. Och oavsett vad du har för åsikter om Herr Moberg, så lyckas han med programmets syfte - att motivera oss vanliga dödliga.

Parmesankycklingen är lite av en favorit i repris (serverade den i samband med Hällevik Tradjazzfestival 2007). Nu med små modifieringar. Kycklingfiléerna är fortfarande stekta på låg värme, men jag rullade dem i parmesan och persilja efteråt.


Istället för en chutney, så fick aprikoserna samsas med rostade valnötter och en vinergrette som fick sin sötma av lönnsirap, syra av lime och hetta av grön chili.


Såsen skulle kunna beskrivas som en redd sky, där dragon, vitt vin och saffran fick harmonisera.


Potatiskaka tillagad på det här viset, lämnar mycket åt fantasin. Salt, peppar och smör i all ära men det var väldigt nära att jag föll för frestelsen att lägga till vitlök och lite annat. Man kan beskriva den som mild, ja nästan neutral i smaken. Lyckligtvis så vägdes det upp av saffran och dragonsåsen. Och givetvis gjorde dressingen till valnötterna och aprikoserna sitt.


Smaklig spis!

/Thomas




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0