Röda spättor..

image192


Smörstekt rödspätta, serverad med ansjovis

och kaprisdressing samt hickoryrökt rom



Det var ett tag sen sist jag lagade rödspätta. Precis som då, anser jag fortfarande, att det är en allsidig plattfisk som kan serveras i olika former, beroende på tillfälle eller ekonomisk förutsättning. Men oavsett om det handlar om vardagsmat eller ett lyxigt restaurangbesök, så är det en av Östersjöns skatter. Ja det låter kanske lite löjligt, men jag tycker det är en av våra bättre matfiskar.


Rödspättorna som jag fick tag på var så pass stora att en, räckte till två personer och det är inte så tokigt med tanke på att benen är ganska kraftiga. Eftersom de var hela, så innehöll de en större mängd rom och den fick inte gå till spillo. Och med hjälp av vedspisen lyckades jag efter en stunds experimenterande, få fram ett resultat som kändes som om det kom från ett riktigt rökeri. Och då blev jag glad. Tillsammans med dressingen, finhackad rödlök och citron, så var potatis överskattat. Men helt klart är, att plattfisk är en underskattad lyx som man borde njuta av lite oftare.

Smaklig spis!

/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0