Salvia och torkad svamp





 

image200

Rulad på kalv, fylld med kycklinglever, rökt fläsk, Karl-Johansvamp och salvia. Serverat med rödvinssås och lättkokta grönsaker



"Stensopp eller Karljohan (Karljohanssvamp) (Boletus edulis) är en ätbar svamp som förekommer i både löv- och barrskog. Förekommer särskilt ofta efter varma somrar. God matsvamp, som med fördel kan torkas på grund sin starka smak och arom. Formellt är det en sopp. Den har ett vitt ådernät på foten."


Källa: www.sv.wikipedia.org/wiki/Stensopp


I skafferiet står det flera glasburkar som samlar damm. De flesta av dem innehåller murklor och har ett par år på nacken. Med jämna mellanrum vill jag använda dem, men det blir aldrig så. En del menar att man kan äta murklor typ 1-2 gånger per år, andra att man skall undvika dem helt och hållet, då de förblir giftiga oavsett hur många gånger man kokar dem.

Vi snackar om stenmurklor nu. Så de får nog stanna där ett tag till, tyvärr. Som tur är, innehåller skafferiet annan torkad svamp, bland annat trattkantareller och Karl-Johan. Den sistnämnda fick tjäna som fyllning åt kalvschnitzlarna.


Kycklinglever är ganska söt i smaken, och behöver brytas av med sälta och den fann jag i en bit rökt fläsk, som precis som levern, hackades fint och bryntes. Salvia är en underskattad krydda, som jag tyvärr inte använder speciellt ofta.

Trots att den behåller sin karaktär bra när den är torkad. För skojs skull kan man jämföra med persilja. Färsk eller i fryst form så har den en angenäm doft och smak, men torkad? Helst inte, om jag får bestämma. Så är dock inte fallet med salvian.

image201


Kalvköttet är bankat och kryddat med paprikapulver, salt och peppar. Fyllningen gav jag stadga med hjälp av lite ströbröd och maizena. Ville verkligen försäkra mig om att den skulle hålla sig på plats, vilket den också gjorde.Om jag gör den här rätten igen, skall jag pröva med en annan sås och fyllning till ruladerna. Och salvia borde jag använda lite oftare. Men eftersom jag är bra på att lova saker gällande bloggen och mindre bra på att uppfylla dem (i rimlig tid) så får vi se vad som händer. Fast det visste du redan....


Smaklig spis!


/Thomas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0