Kokoskyckling


Kokoskycklingspett, serverat med basic nudelsallad.



 

Lite halvt om halvt trött på potatissallader är man ju och bulgur skall vi inte tala om. Då slog det mig att det tjatas en hel del om nudelsallader så här i buffétider, så varför inte? Buffé blir det säkerligen under Jazzfestivalen så nu är det i allra högsta grad lämpligt att leka lite i köket. Äggnudlar använder jag definitivt inte ofta.


Marinaden till kycklingen är baserad på kokosmjölk, limejuice, röd chili, socker, salt och peppar. De strimlade kycklingfiléerna fick dra i ovanstående i hela 1½ dygn. Absolut inte nödvändigt, men projektet sköts fram hela tiden på grund av det ostadiga vädret och dubbla bokningar.


Och även idag har vädret gett oss en försmak på vad som väntar oss på midsommar. Man kan ju utgå från att det kommer regna då. Som det alltid gör. Därför körde jag spetten i ugnen istället. Precis innan servering strödde jag över lite kokosflingor.


Nudelsalladen består av strimlad och förvälld morot, strimlad minimajs, bambuskott, vattenkastanjer och klyftade nektariner.


Vinergretten svängdes ihop med hjälp av risvinäger, en stor bit färsk ingefära, mycket fint hackad, salt och peppar och någon tesked vit sirap.


Salladen saknade något: Shiitake och något grönt som bröt av salladens orangea färg. Men eftersom jag glömde min inköpslista när jag skulle handla, så blev det som det blev.


Och eftersom jag tycker rostade sesamfrön tillsätter en suverän nötig smak så borde jag kanske ha haft i det också alt serverat det separat. Men det får bli nästa gång det.


Smaklig spis!


/Thomas




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0