Kalas i ord och bild..

image204



I Malmö blev jag också ordentligt firad av vänner. Dagarna innan velade jag fram och tillbaka. Vad skulle det bjudas på? Jag hade en massa olika idéer, men ingen kändes riktigt rätt. Jag hade inte riktigt koll på hur många som behagade dyka upp och min ekonomi tillät inte vilka utsvävningar som helst.


Efter många om och men så fastnade jag för pastasallad. Den går att göra lyxig utan att man behöver lägga ner allt för mycket pengar. Om den serveras med någon schysst kall sås och lite annat så kan man nog blidka allas smaker.


Och en lyxig pasta sallad enligt mig, måste innehålla grönsaker som först rostats i ugnen. Det kan vara squash, aubergine, rödlök och paprika. En mix av bönor och linser är också nödvändigt. Jag valde kidneybönor, borlotti, stora vita bönor och röda linser.


Det blir liksom en snygg kontrast. Gröna linser går väl också bra, men jag har problem med dem. Tycker alltid de är hårda och torra i konsistensen.


Penne är väl den pasta som är bäst lämpad att ha i sallader, men jag valde skruvar av den enkla anledningen att jag hade det hemma.


Vinergretten bestod av färskriven ingefära, citroncest + saft, finhackad persilja, olivolja, vit balsamvinäger, salt och socker.


Istället för tatziki så blev det en relish på plommontomater, soltorkade tomater, vitlök och chili.


image205


Och det här serverades med grönsallad och det verkade gå hem. På bilden koncentrerar sig Åsa på maten. Linda och Henrik bjussade på tårta.



image206


image207


image208

Kalaset i full gång! Vill än en gång passa på att tacka alla för den fina uppvaktningen och en jävligt trevlig kväll. På återseende!

Och till sist...


image209


Värt att fundera över? När snön vräker ner i Malmö och man med stora svårigheter tar sig fram över stadens gator i motvind, så lägger SVT Text-Tv upp en förklaring om varför det snöar. Personligen tycker jag det är märkligare att blåsippor och vitsippor dyker upp 1½-2 månader tidigare än normalt, än att det faktiskt snöar i mars...



/Thomas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0