Påsk

image211

Sallad på bladspenat, ärtskott, ruccola, avokado, färsk mango och fetaost




Hoppas du har haft en bra påskhelg, för det har jag. Tidningarna slår på stort och ger oss mängder av recept och idéer till nya påskrätter. Men till skillnad från den "elake kocken" som föraktar klassisk mat så vill jag ha kvar en bit av det traditionella med vissa inslag av det moderna köket.


Det moderna inslaget i år blev en sallad. Receptet kommer från http://www.alltommat.se/ men givetvis med några enkla modifieringar.


Mozzarella är ingen höjdare. Hur trevlig reklamen än må vara, där en sensuell röst pladdrar på om olivolja hit och basilika dit, så förändras inte det faktum att Mozzarella i princip inte smakar någonting alls.


Så det fick bli fetaost istället. Och det var ingen dålig idé, för den bröts av perfekt mot mangon. Ja det är nästan så att jag vill skriva att salladen var kvällens höjdpunkt, men räkorna var något extra.  Jag kommer inte ihåg vad de hette, men de var i en klass för sig. Helt olika den klassiska smaken och konsistensen. Man skulle kunna jämföra dem med havskräftor. Det var riktigt trevligt.


 


image212



Under veckan kommer det minst en uppdatering till, så det bara och hålla utkik.


Smaklig spis!


/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0