Bland choklad och jordgubbar


image220




Alla älskar frukt och bär, men alla vill inte ha frukt och bär i maten.
  Bara tanken, får dem att rynka på näsan. Jag delar inte riktigt den åsikten. Även om jag har problem vissa smakkombinationer. Jordgubbar smakar bra som de är. De funkar ihop med glass, tårtor och i paj. Som sylt är de givna till pannkakor och plättar men även en klick i en tallrik fil har aldrig skadat.

Jag kommer inte ihåg när det lanserades, men plötsligt skulle man använda jordgubbar i sallader och liknande. Bara genom att skriva "jordgubbar" på http://www.tasteline.com/ så får man en massa träffar där användningsområdena är allt annat än traditionella.


Och tro mig. Jag har försökt. Men det går inte. Som saft eller ihop med glass, helt ok för mig. Och som bekant är jag inget större fan av efterrätter, men om det finns något tillfälle då det passar sig så säger jag midsommar och då skall vi givetvis avrunda måltiden med solmogna jordgubbar.


Men allt det här att servera dem ihop med ruccola eller att doppa dem i salt och balsamvinäger?


För någon dag sedan såg jag ett matlagningsprogram från Toscana. Det skulle lagas en gryta på vildsvin med rödvin och choklad. Choklad är också något som med jämna mellanrum dyker upp bland köksbestyr som inte har med efterrätter och konfektyr att göra.


Och även här har jag blandade känslor.


Vit choklad i skaldjurssoppa skall tydligen vara en hit. Jag har inte smakat det, så jag kan inte uttala mig, men det väcker ungefär motsvarande nyfikenhet som alla modeflugor med jordgubbar.


Men mörk choklad känns inte lika främmande. Det kan bero på att den inte är så där barnsligt sötsliskig utan har både kryddiga och lite bittra toner, där sötman finns med, men ändå håller sig diskret i bakgrunden.


Dessa smaker borde därför gå att använda i matlagning. Och efter någon timmes mixtrande framåt tillbaka så var jag ganska nöjd med smakerna.


Resultatet blev en kraftfull upplevelse, där rödvinets syra och karaktär gifte sig med chokladens egenskaper. Kakaodoften var ganska dominant och om man inte visste vad man hade att göra med så skulle man nog kunna tro att det handlade om vuxen chokladsås. Tills man smakade på den.


Kycklingkött är ganska neutralt och jag tycker inte att den gjorde såsens nyanser rättvisa. Nöt eller lamm hade varit bättre, men nu var det här ett test och såsen tål att utvecklas. Och det skall den göra. När får vi se, men under sommaren känns väl inte helt otippat.


Smaklig spis!


/Thomas



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0