Tema: Näbbgädda del 2


image232



Björkrisrökt näbbgädda, serverat med en blodgrape-hollandaise
och blancherad sparris.



Som vanligt blir saker lite försenade här på bloggen. Först var det vädret som krånglade. Sen var jag omotiverad och när inspirationen väl kom tillbaks så försvann grillen tillfälligt. Men nu ikväll så blev det äntligen av.


Att varmröka i en grill fungerar väldigt bra så länge det är en grill med lock. Jag tjuvstartade igår kväll med att koka en saltlake. Den fick horngäddorna ligga och dra i nu under dagen. Kanske en 7½ timme. Laken drar ur vätska ur fiskköttet och ger det en ordentlig sälta vilket rökt fisk skall ha.


När grillen tänts och kolen antagit en klar glödande färg och ordentlig hetta spred sig, så täckte jag den med färskt björkris som under dagen fått spendera ett par timmar in vattenfylld hink.


Genast så började en kompakt rökpelare stiga mot skyn. På med gallret och sedan fisken som jag placerade vid gallrets kanter för att reducera värmen. På med lock därefter ställde jag in spjällen rätt för maximal rökning.


Glöm inte att kolla till fisken med jämna mellanrum så det inte mot förmodan har börjat brinna etc. Som vanligt är jag dålig på att det här med exakta tider, men jag skulle tippa på en 30-40 minuter.


Medans horngäddorna svalnade av så penslade jag dem med rapsolja som jag blandat upp med salt.


Hollandaisesåsen följde jag efter ett grundrecept då det var ett tag sedan jag gjorde en sådan. Sedan modifierade jag den med cest och saft från en halv blodgrapefrukt, en skvätt vin och några stänk flytande honung för att bryta ner beskan som låg i bakgrunden. Att såsen har en sådan skarp gul färg beror på att jag inte kunde hålla fingrarna borta från gurkmejan:)


Horngäddan smakade riktigt bra. Tydlig sälta och rökighet som inte var för dominant, vilket ibland mager affärsköpt, rökt fisk kan ha.


Det här var spännande:)


Och med de raderna tar jag en paus från bloggandet och Krydderiet för ett tag fram över. Ser fram emot lite gäddfiske och annat, innan säsongsjobbandet på hemmaplan drar igång.


På återseende!


/Thomas


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0