Grön soppa



God afton.


Ikväll blev det en enkel men god grönsakssoppa. Skalade och tärnade potatis och palsternacka. Fräste dem tillsammans med en gul lök, vitlöksklyftor, blomkålsbuketter samt brysselkål. Hällde på vatten så det täckte grönsakerna, slängde i en buljongtärning och drog ett par varv på pepparkvarnen. Medan blandningen fick sjudas mjuk gick jag igenom hela mitt register av fula ord eftersom underdelen till stavmixern inte låg där den skulle. Ungefär samtidigt som grönsakerna var mjuka och jag drog av dem från värmen hittade jag den försvunna mixerdelen (bakom en påse vetemjöl och en burk med russin).




Soppan mixades slät och fick småputtra på spisen en liten stund till. Smakade av den med lite salt och precis vid servering gjorde jag ett desperat försök att få till en sån där latte-virvel med lite grädde. Det gick så där. Men soppan blev riktigt god. Rena smaker och len konsistens. Kändes som ett bra sätt att göra sig av med den där skrynkliga palsternackan som sett sina bästa dagar. I synnerhet när de enda de tjatar om nu för tiden i radion, tidningar och på tv:n är om hur mycket mat vi slänger i onödan varje år.


Och att bro på tv. Du har väl inte missat Paulo Robertos kokkonster? Inspirerande och eldig matlagning från Italien. Per Moberg har fått sig en värdig konkurrent:)


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

Tack för tipset! Jag har massa grönsaker är för fula, men som jag e för snål för att kasta!

2008-11-17 @ 20:33:11
Postat av: Jenny igen

Oj..grönsakerna är för fula för att ha i sallad skulle det stå!!!

2008-11-17 @ 20:34:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0