Än finns det hopp!



God afton. Det blev en fisketur igår och för en gångs skull behövde vi inte enbart njuta av den vackra naturen utan det blev utdelning också. Jag landade en liten gädda och tappade en större direkt efter.



Du som följt Johans och mina strapatser känner till att vi farit land och rike runt och i somras bestämdes det att det är slutfiskat i betalsjöar och möjligtvis förevigt om det inte händer något spännande snart.


Man känner sig som en idiot och undrar vad man gör för fel, för så här var det aldrig när man var barn. Fisket gav nästan alltid resultat både i storlek och mängd. Nu för tiden får man nöja sig med näbbgäddorna på våren, några abborrar i någon svindyr sjö när man gett upp jakten på ädelfisk. Sen sitter man där och gråter framför fiskesidor på nätet när det varit någon tävling i en nära eller avlägsen sjö där några killar i lägre tonåren, "bara" lyckats dra upp 15 gäddor och "tyvärr" så vägde "bara" 2st över 8kg.


I teorin skulle man kunna dra åt fanders för att pilka lite torsk istället, men som sagt; det blir aldrig av. I slutet har vi oss själva att skylla.


Men inte igår! Det här var precis vad som behövdes för att väcka det insomnade självförtroendet. Nu lär det garanterat bli fler turer. Gårdagens fångst var som sagt ingen jätte, men man fascineras ändå över hur mycket krut det är i dem oavsett storlek och det faktum att gäddan högg på ett drag som var större än dess eget huvud!




Direkt när jag dragit upp den släppte den på bryggan, vilket jag är tacksam för, då den förtjänade att få växa till sig. I våras när jag för första gången sen 1999  lyckades med det otroliga att få upp en gädda i hamnen i Hällevik hade den svalt hela wobblern så då hade jag inget val. Men efter att den här blivit fotograferad fick den återgå till det fria. 


Intressant att det högg direkt när jag kastade ut igen och den här gången var det en större jägare! Precis när jag förnöjt konstaterade att vår effektivitet ökat med flera hundra procent och drömmen om en gäddpaté eller queneller (precis som i fornstora dagar) tog form, så släppte den vid bryggkanten. Snopet värre.


Och nu är det väl själva fan rent ut sagt om man inte skulle kunna landa en ordentlig gädda de närmastade dagarna. Jag håller tummarna.

/Thomas

Fotnot: I Sölvesborgsviken 1999-2000 var fisket helt ok. Där landade vi stora gäddor (från båt, men ändå) i princip var enda gång vi var ute. I våras träffade jag min gamla fiskekompis från gymnasiet och enligt honom så "kokar det" fortfarande i Sölvesborgsviken. Det är definitivt värt ett besök/försök.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0