Gäddförslag nr2



Gäddköttbullar



-     Thomas. Din gäddanrättning med saffransås ser väldigt smarrig ut, men andas för mycket fransk 70-talsrestaurang.


Roligt när folk leker Gordon Ramsay och ser ner på alla recept som är skapade innan år 2000:) Men visst kan väl jag också hålla med om att jag kan uppfattas som en bakåtsträvare. Dock ser jag inget fel med det då mången tidlösa klassiker håller på att falla i glömska i ett samhälle där mat blir allt mer och mer trendbunden, samtidigt som den gärna inte skall ta mer än en 5-10 minuter att laga.


Men jag är inte den som är den, utan visar gärna ett serveringsförslag anpassat för storstadens sus och dus.


Gäddköttbullar serverade i en wrap med slicad avokado, gurkstavar, rödlök, inlagd chili, limeyoggi och wasabi är en höjdare.


Du behöver:


  • 400g malen gäddfärs (eller annan vitfisk)
  • 1st medelstor lök, finhackad
  • 1st kokt kall potatis, pressad
  • 1dl finhackad persilja, dill eller gräslök, finhackat
  • 2 vitlöksklyftor, pressade
  • 2st äggvitor
  • 1dl ströbröd
  • 2msk maizena
  • ½dl mjölk
  •  Paprikapulver, vitpeppar och salt efter tycke.

Fräs löken gyllen i smör eller olja och låt den kallna. Blanda ihop alla ingredienser utom ströbröd och maizenan till en mjukfärs färs. Sikta maizena över färsen och blanda ner den tillsammans med ströbrödet. Låt färsen svälla en halvtimme. Forma fiskfärsen till bollar med blöta händer och stek dem på medel värme i 5-8 min.


Tunnbröd eller tortilla är en smaksak. Tortillan är dock mer stryktålig så jag föredrar den i det här sammanhanget. 


Det här var en trevlig upplevelse med hyfsat sting från wasabin och den inlagda chilin. Att linda in den i folie är en ganska smart idé.


Smaklig spis!


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag har ingen gädda=( Vilken vitfisk passar bäst?



2008-10-16 @ 18:51:39
Postat av: jenny

fransk restaurang ala 1970? det ser ju jäätesmarrigt ut! Köttbullar hör inte hemma i en rulle utan skall ätas med stuvadae makaronies!!

2008-10-16 @ 23:32:59
Postat av: Thomas

Ylva: Det är en bra fråga...Torsk är väl ganska lämpligt, fast samvetet säger nej:) Hajmal skulle nog funka bra.



Jenny: Jag tar det inte så hårt:) Dock delar jag inte din åsikt om gädda och makaroner. Det känns fel:)

2008-10-17 @ 12:20:02
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Margareta Milton

Jag vill ha en gädda NU!!!!!!

2008-10-18 @ 22:23:28
Postat av: Thomas

Margareta: Det är du inte ensam om:)

2008-10-22 @ 13:40:54
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0