Söndagsfisken


Vinkokt skärgårdsgädda, serverat med tryffel och kantarellduxelle, friterade kräftor samt saffransås




 

Vårt tålamod börjar äntligen ge resultat. Gäddan ifråga fångades i Blekinge skärgård på ett silverfärgat Toby en regnig seneftermiddag. 2,4kg är en optimal matfisk. Större fisk duger bara till paté eller queneller. Dock säger samvetet att man skall tänka på framtiden. Det finns en morgondag också. Storvuxen gädda ser till att reproduktionen fortsätter, vilket man bör tänka på. Nu är det väl ingen jätterisk att Johan eller jag skulle landa en krokodil på en 6-7kg eller mer, men ändå.


Orkar du läsa vidare så kommer här en redogörelse om en måltid som höll på att gå åt skogen:


Som vanligt drabbades jag av beslutsångest. Skulle gäddan kokas, stekas, bli paté eller något annat? Äntligen hade jag lyckats med det jag tjatat om i flera månader - att landa en gädda och då ville jag inte under några omständigheter förstöra den. Sen erkänner jag att jag slappat bort eftermiddagen eftersom jag var lite sliten efter gårdagens utsvävningar i Hosaby (tackar för senast).


När jag väl bestämt mig för att koka den i en smakrik buljong och försöka piffa upp anrättningen med lite trevliga tillbehör, så uppstod nästa problem. Jag hade inte tillgång till de ingredienser jag behövde. Dålig planering tänker du, men jag tänker inte gå och handla en massa råvaror när hela projektet kunde grusa sig om jag inte lyckades fånga en gädda.


Som tur var kunde jag låna vitt vin av grannarna. Vitt vin som var basen både till buljongen som jag sjöd fisken i och till saffranssåsen. Och fanns det saffran? Det hade jag inte heller kollat upp. Men i kryddlådan i skafferiet hittade jag 1½ påse! Blev lika glad som förvånad.


Musslor fanns det dock inga hemma, men det gjorde inget. Vi käkade kräftor i fredags kväll och det blev en del över. Jag svängde ihop en marinad som svansarna fick dra i innan jag dubbelpanerade dem.


Allt det här orsakade under tillagningen en del irritation, men så fort jag började få ordning på prylarna så lugnade jag ner mig och plötsligt var det klart att servera!


Gäddan smakade underbart gott och tillbehören var en fullpoängare. Tack till grannarna som hade en skvätt vitt vin till låns!


Vi hörs!


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Fina Milton

Tomas!!! Du är helt enkelt såå BRA!!! Mamma Milton

2008-10-12 @ 22:24:07
Postat av: Thomas

thanx..vilken Milton snackar jag med:)

2008-10-12 @ 22:41:28
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Fina Milton

Jo, den där äldre som körde bilen....... Ha det gott!!!!

2008-10-15 @ 22:54:46
Postat av: Thomas

Fina: Oki då vet jag o tack för senast:)

2008-10-16 @ 14:25:07
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0