Då var det snart dags..



"Kom in på en öl och en smörgås" gavs ut 1967, alltså långt före min tid. Och eftersom jag älskar att romantisera svunna tider så är den här boken verkligen en hit. Boken är utgiven av Pripps, men till skillnad från moderna recepthäften och böcker som något känt märke ger ut så är inte tanken att man skall dricka så mycket Pripps som möjligt. Vi får en kortare genomgång av ölens historia, olika sorter och dess kulturella betydelse. Detta varvas med recept, som bygger på enkla råvaror som finns i var mans kylskåp. I alla fall på den tiden.


Mycket känns enformigt, ja kanske till och med tråkigt, men en del recept är inte så tokiga. De kräver förvisso lite modifikation, men ändå. Men trevligast är att boken innehåller Fritiof Nilsson Piraten's dramatiska och minst lika kärleksfulla beskrivning av ett smörgåsbord på Hotel Horn i Malmö. Allt var överdådigt och pennalismen rådde och de människor som idag kallas för köks eller restaurangbiträden kort och gott hette "Nissar" och behandlades mindre sympatiskt.  


"I matsalen på Hotell Horn i Malmö dukades det allmänna smörgåsbordet till supén. Som kyrka i by stod mitt på bordet den sexkantiga brännvinskantinen av silver, med de sex kranarna för de sex sorterna. Hovmästaren vakade över anordningarna. Där han stod med händerna på ryggen, klädd i korrekt redingot, lång och ståtlig, tväraxlad, nackbenad, skallig över hjässan, välrakad, lätt blå på näsa och kinder, minde han om fanjunkare med löjtnants avsked som lånat sin fältherremin av kompanichefen.


Utefter brännvinsglaserna radades de salta sakerna: sju sorters sill, ansjovis i magnumburk, sardeller i kvartskista, kallt stekt fläsk och fågelbon. Följde så ålen, rökt, halstrad eller kokt i gelé. Och därefter fogades fat till fat, assiett till assiett som bitar i en inläggning, där ljusgröna garnityrblad, äggröra, gurkor och vita gurkor, rödbetor, sillsallat, röda ostar och ostar i stanniol bildade det granna inslaget i den mera färgtama massan av kallskuret, grisfötter, sylta på kalv och sylta på svinhuvud, korvar, köttbullar och hackbiffar med lök. Hovmästaren jämförde sitt fickur med väggklockan. Hotell Horn var redo att mottaga supégästerna. Och de kommo i flock."


Därefter följer en målande beskrivning på gästerna och en konsumtion av mat och dryck som skulle få Anna Skipper att ramla av stolen. Googlar du boken får du bara "döda" träffar på t ex tradera, så jag rekommenderar istället Antikvariat.net.  Egentligen skulle jag skriva något om Malmöfestivalen, men det blev inte den där kulinariska upplevelsen jag hade förväntat mig, så vi struntar i det. Men till åtminstone någras glädje åker en av gäddorna äntligen upp ur frysen. Håll utkik!


/Thomas


 


Kommentarer
Postat av: Jenny

vad hittar du allt=) Och äntligen är det dags för gädda! Vadska du göra meden??

2009-08-25 @ 17:21:17
Postat av: Thomas

Jenny> En kombination av envishet och tur. I det här fallet mest tur. Japp nu är det på g. Jag har inte bestämt mig ännu. Det finns önskemål om något med mycket pepparrot. Vi får se var jag landar nånstans.

2009-08-26 @ 00:02:04
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Fina Milton

Söta Tomas! Det är nog på tiden ,jag ger vidare till dig, lite av mina gamla kokböcker!!!!!!Du är ju inte bara en kulinarisk begivenhet, utan även en kulturhistorik person... Varma Hälsningar!!! Fina

2009-08-26 @ 00:20:40
Postat av: Thomas

Fina> Jag tackar så väldigt mycket. Nu blir jag smickrad:)

2009-08-26 @ 12:35:02
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0