En gång i tiden..


Köttfärsfylld och gratinerad squash. Precis som när man var barn.

Nu snackar vi retromat. När åt du senast fylld squash? För egen del så backar vi tillbaka till ungdomens ljuva år, 2001. Squash är en överskattad grönsak. Visst, man tar hem ett gäng för det är ju så gott med ratatouille. Man gör ett storkok som skall frysas in. Och när man öppnar frysen och börjar stöka för att få plats hittar man flera okända frostskadade platsburkar. Man skrapar fram etiketten av frystejp och minsann så är det ratatouille från 1997 och 1998...

Och visst kan man alltid blanda en massa grönsaker tillsammans med squash, lägga det på en plåt, ringla på olivolja och slänga med några kvistar rosmarin och rosta dem i ugnen, men ungefär där tar de lyckade experimenten slut. Ok, jag brukade faktiskt grilla dem också innan. Nu börjar jag tugga om grillningen igen, men de var ju ok, tills man insåg att auberginens marinadvänliga konsistens är överlägsen. Men man kan ju göra en mustig gryta? Hösten är inte här ännu, så nej.


Därför återstår bara denna hemkunskapsklassiker som på tiden då det begav sig, serverades med ris. Jag tycker den duger som den är med en schysst sallad till och eventuellt en klick tatziki.


Imorgon reser jag ner till Malmö. Det är en hel drös med människor jag inte sett sen i början av sommaren. Festivalen är igång och några artister och band känns aktuella och kanske, kanske testa lite festivalmat och betygsätta den här sedan.


Hade bra så länge!


/Thomas



Kommentarer
Postat av: Peter

Det där brukde min dagmamma laga till oss kids! Jag tyckte mest om färsen och osten. Om jag minns rätt gjorde hon bechamelsås och blanda i osten.

2009-08-16 @ 20:50:51
Postat av: Thomas

Peter> Jag hade också problem med den. Tyckte inte att den smakade speciellt mycket men framförallt brände man alltid sönder tungspetsen och gommen:)

2009-08-17 @ 12:20:03
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0