Produkttest: Hälsans Köks grillade filéer.



Det blev ett spontant produkttest när Malin, Fredrik och jag träffades för några dagar sedan. Du som av en eller flera anledningar har valt en grön livsstil, kan finna inlägget intressant. Men självklart ni andra också som följer Krydderiet. Produkten i fråga kommer från Hälsans kök. De grillade filéerna är färdiglagade och behöver endast värmas. Baserade på både soja och veteprotein så får de faktiskt en om uttrycket tillåts - köttig konsistens.


Som vanligt är nästan alla fabrikat klent kryddade så de här filéerna har allt att tjäna på att t ex marineras och sedan grillas. Men ni vet alla vad som händer jag ens antyder att grillen skall fram. Ja. Det börjar ösregna. Tillagningen skedde därför på spisen. Tillpiffade med paprikapulver, timjan salt och peppar. Efter att producerat, jag vet inte hur mycket italiensk potatissallad under jazzfestivalen på jobbpassen så är jag ganska trött på detta obligatoriska sällskap till det som man kör på grillen. Och när dessutom Malin är på besök så kan man ju alltid önska sig hennes potatisgratäng som faktiskt är en av de godaste jag känner till.


Men hon fuskar inte. Mycket grädde, lagrad ost och vitlök. Den gamla skolan helt enkelt. Till detta gjordes en enkel sallad på det som trädgården har att erbjuda. Det som inte värmen förstört; Ruccola, persilja och basilika. Vinergretten blev en trevlig blandning av lime, mangobalsamico, rostade sesamfrön och honung.


Och det smakade bra och det hade garanterat smakat bättre om det grillats, men det var betydligt fräschare än de där sojaschnitzlarna vars panering tagit smak av papperskartongen de legat i. Dyra? Absolut, men schyssta att ha hemma om man blir hembjuden på en spontan grillkväll eller när orken är någon annanstans.


Det är mycket tjat om att grilla från min sida. Ni får säga till om det blir för tjatigt. T ex borde jag faktiskt ta upp en av gäddorna från frysen. Och Johan..vi har ett helt gäng med näbbgäddor här också..de får vi inte glömma bort..  


Ha en bra kväll.


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

"Baserade på både soja och veteprotein så får de faktiskt en om uttrycket tillåts - köttig konsistens." :) Fyndigt värre:)



Tråkigt att värmen ställer till det, men du har ju i alla fall något du kan använda kvar och det ÄR på tiden att gäddorna läggs på tining!!



2009-08-16 @ 00:19:45
Postat av: Thomas

Jenny> Jodå har snart inga ursäkter kvar:/ Men det är bra, fortsätt att tjata! Förresten höll en av gäddorna på att råka ut för en olycka för några dagar sen.



Efter kräftskivan som brukligt är, lade jag skalen i två ica-påsar i frysen. En morgon upptäcker jag i panik att alla grannar ställt ut soptunnorna. I panik springer jag ner i frysen och tar påsarna, skyndar mig ut för att slänga dem och dra ut tunnan på vägen.



Vad lätt ena påsen är, tänker jag förvånat. De var ju båda knökfulla? Jag öppnar den och till min fasa upptäcker jag att minsta gäddan på ca 1½kg ligger där i!!



2009-08-16 @ 14:51:12
Postat av: Peter igen

Du glömde skriva vad vegomaten kostade! Haha där var det nära ögat med gäddan. när får vi se den?

2009-08-16 @ 20:53:23
Postat av: Thomas

Peter> Japp. Jag hittade inget precis på hemsidan eller på ica och kvittot är tyvärr slängt. Ja jag hade blivit riktigt sur på mig själv om jag kastat fisken. Förhoppningsvis inom en snar framtid.

2009-08-17 @ 12:18:40
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0