Escargott:)


Gratinerade vinbärssniglar.



Ikväll åkte burken äntligen fram från skafferiet. Efter en hel del funderande tyckte jag de skulle serveras någorlunda traditionellt i alla fall. Lite småläskigt när jag öppnade burken. För ett ögonblick såg de faktiskt ut som de levde, fast det var väl bara en flashback från mitt trauma när jag skulle plocka den levande varianten. Om du vill testa, vilket jag definitivt tycker du skall göra, så behöver du följande.


Gratinerade sniglar, enligt Thomas:

  • 1 burk sniglar, väl avrunna
  • 200g rumsvarmt smör
  • Ett rejält knippe hackad persilja
  • Cest från en hel citron och saften från halva
  • 8st vitlöksklyftor, fint hackade
  • 1 skiva vitt bröd, hackat, (jag tog lantbröd)
  • Salt och vitpeppar efter smak

Bröd och citronklyftor till servering.


Vispa smöret poröst och blanda i övriga ingredienser utom sniglarna. Smaka av med salt och vitpeppar. Lägg sniglarna i någon snygg form, t ex snäckskal och toppa med kryddsmöret. Gratinera i ugn på 250 grader tills smöret fräser och gratängtäcket fått lite färg. Servera med citronklyftor, hackad persilja, mjukt eller rostat bröd.

Jag tycker det var riktigt gott. Framför allt är jag nöjd med konsistensen på sniglarna. Definitivt inga ”suddgummin” här inte.  Gratängtäcket var så där knaprigt men mjukt undertill och persilja, citron och vitlök är ju aldrig fel. Rent psykologiskt så var det här ingenting mot surströmmingsskivan, och nästa sommar skall jag minsann, om tillfälle ges, jaga lite spansk skogssnigel=)

Ha en bra kväll.

/Thomas












Kommentarer
Postat av: Peter

Ser man på!! Både ser och låter jättegott!! Thanx för tipset!!

2009-12-09 @ 20:43:43
Postat av: Margareta Milton

Nom nom nom!!!!

2009-12-09 @ 23:56:18
Postat av: Thomas

Peter> Det var så lite så. Hoppas du gör det själv nu!



Fina> Kunde inte sagt det bättre själv:)

2009-12-10 @ 17:00:32
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Vettä!

Det ser ju inte alls dumt ut och tillochmed skulle reda ut att laga hemma. Du får tummen upp från mig iallafall!

2009-12-11 @ 19:54:42
Postat av: Anna

var köper man sniglar på burk?

2009-12-11 @ 21:25:15
Postat av: Thomas

Vettä> Trevligt att man kan sprida lite inspiration:)



Anna> Jag hittade mina i en ica supermarket.

2009-12-12 @ 13:52:38
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0