Potatissoppa




Potatissoppa Vichyssoise


Grillad kalvstek

Serverat med sesamrostade svartrötter och blomkål,

 portvinskaramell samt syltad fänkål.



Ja så såg gårdagens middag ut. Det är mycket snack och lite hockey gällande gäddan just nu men det beror inte på ovilja från min sida utan det faktum att dem jag vill skall vara med och äta dessvärre är ganska fullbokade för tillfället. Vi får helt enkelt leva på hoppet så länge.


Gårdagens middag var av det finare slaget och soppan blev en riktig fullpoängare. Huvudrätten ger jag godkänt men inte mer. Tillbehören var ju helt ok, men köttet..där gick åsikterna isär och det förblir ett mysterium varför vissa bitar var jättemöra medans andra hårda och sega, när det kom från samma stek. Fänkålen var en sista minuten-lösning. Från början tänkte jag ta fjällskivlingar som jag för några dagar sedan upptäckte i skogen. Då var de för små så jag lät dem va. Och när jag i förrgår skulle hämta dem hade mördarsniglarna fördärvat dem. Så då fick det bli ostronskivling. Men sådana fanns det förstås inte i affären. Så jag övergav svamptankarna helt och hållet.


Men som sagt, soppan blev riktigt nice och är ett utmärkt exempel på att det går att trolla med enkla råvaror:


Potatissoppa Vichyssoise, enligt Thomas. 3-4 portioner:


  • 1 purjolök
  • 3 medelstora potatisar
  • 2-3 vitlöksklyftor
  • 1 kycklingbuljongtärning
  • 1 grönsaksbuljongtärning
  • 5dl vatten
  • 2½dl matlagningsgrädde
  • Salt och peppar

Strimla purjolöken och skölj den väl. Skala och dela potatisarna. Fräs i gryta med lite smör och olja. När purjon är glansig, häll i vattnet och buljongtärningarna. Sjud under lock tills potatisen är mjuk. Tillsätt grädden och vitlöken. Mixa soppan slät och styr upp den med salt och peppar. Är den för stabbig i konsistensen så späd med lite mjölk eller vatten.

Servera soppan iskall. Jag vill påstå att mousserande till är alldeles förträffligt.

Smaklig spis!


/Thomas






Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken lyx! Men varför inga bilder på huvudrätten? Den verkar ju helt underbar ju!

Plus med att du gav recept på soppan.

2009-07-28 @ 20:00:53
Postat av: Fina Milton

Hej du fine Tommas! Vilken soppa!!nom nom nom. Fortsätter att rota i jorden efter skockor....

2009-07-28 @ 22:18:02
Postat av: Thomas

Jenny> Dels för att jag var missnöjd med köttet, men mest för att det tar en massa tid när man skall fota och jag ville vara social samt krubba medans maten var varm:/



Fina> Thanx och hojta till om du hittar några!

2009-07-29 @ 16:22:01
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0