Solen och jag



Det här är knappast vad smhi lovat...


God afton. Ikväll regnar det. Ok det är inte som skyfallet som kom i lördags men ändå. Att smhi och deras prognoser oftast slår fel är lika självklart som att midsommaren går under i en höstliknande storm.

Man kan fråga sig varför jag bryr mig? Jag är ju ingen soldyrkare. Mitt svar kan framstå som något förvirrat och lite egotrippat. Jag gillar att fiska. Så fort värmen slår till kommer algblomningen till kusten. Sen är det kört.


Drar man till sjöarna så är "våra" ställen ockuperade av badande småungar. Och allt är solens fel. Eller rättare sagt den globala uppvärmningens.


Nu för tiden är det ju alltid antingen eller. Först gläds man åt regnet då kryddlandet växer så det knakar. Sen vill man gärna ha lite sol för annars tar mördarsniglarna hand om allt.


Och då kommer solen och kör så hårt att allt från rabarber till ruccola, smultron och rosmarin vittrar sönder i torkan.


Det finns liksom inget mellanting. Ena månaden är det vatten och eldningsförbud följt av översvämmade åkrar och hus.


Och när jag är ledig då regnar det 9 av 10 gånger. Perfekt för fiske. Men då är ändå inte någon av mina fiskepolare tillgängliga så det slutar oftast att jag sitter o tjurar framför datorn. Skulle vädret däremot vara fint så hinner man knappt nämna "grilla" innan molnen mullrar in över horisonten.


En av de finare sommarkvällarna jag ska minnas när hösten slår till på riktigt.

Så jag är väl lika gnällig och självisk som alla andra. Vissa vill ligga på stranden hela tiden. Vi vill grilla när vi känner för det eller sitta på en uteservering. Trädgårdslandet skall blomstra, vilket det aldrig kommer att göra utan de där regnskurarna som pajar ens bad eller grillplaner. Och många är vi som fördömer uppvärmningen. Och minst lika många av oss gläds av tanken att kunna plocka kantareller i februari samtidigt som man blir emo för att barndomens vinteräventyr blir mer och mer orealistiska.


Nog om det. Gällande gäddan som jag tjatat om. Vad tycker du låter mest intressant? Paté eller rökning? Lämna gärna en kommentar.


Ha en nice afton.


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jsg vill se både och=) Du fick ju flera sttycken!!

2009-07-23 @ 19:02:10
Postat av: Anonym

paté är ju vidrigt! fram med röken!

2009-07-24 @ 14:45:17
Postat av: Peter

Jag håller med Jenny, du får göra en av varje helt enkelt. Men är inte gädda för magert för att röka?

2009-07-25 @ 11:13:07
Postat av: Thomas

Jenny> Ja det skulle vi eventuellt kunna ordna. Dock inte samtidigt.



Peter> Nja..jag tror väl mer att man får köra försiktigt och sen se till att tillbehören kompenserar ev torrhet, om det är det du fruktar? Vi får helt enkelt se..



2009-07-25 @ 12:29:41
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Anonym

Trevligt vilket det än blir och snäälla skriv ner receptet!

2009-07-26 @ 18:39:47
Postat av: Jenny

Trevligt vilket det än blir och snäälla skriv ner receptet!

2009-07-26 @ 18:40:23
Postat av: K

Paté låter alldeles förträffligt. Jag råkar sitta på ett par gäddor och blir bara glad om man kan göra något nytt med dem:)

2009-07-26 @ 22:42:17
Postat av: Thomas

Jenny> Japp jag lovar!



K> Vart nånstans i landet befinner du dig? Alla tycks nämligen bo vid bra fiskeplatser utom jag:/

2009-07-28 @ 11:48:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0