Vårkänslor



Smörstekt sesamlax, serverat med limedoftande nudelsallad



Även om värmen tillfälligt försvunnit så tänker jag fortsätta med vårtemat. Den här rätten skall definitivt göras om och kommer då serveras en varm sommarkväll med lämplig dryck samt trevligt sällskap.


Började med grunden till salladen, d v s vinergretten. Det finrivna skalet plus saften från en lime blandades ihop med lite sesamolja och ättika. Detta fick sedan sällskap av en finriven vitlöksklyfta, två teskedar sambal oelek, ingefära, socker, salt och peppar.


Därefter torrostade jag jordnötter, sköljde bladspenat, fräste en rödlök, strimlade minimajs och tärnade gurka. Nudlarna kokades i två minuter och spolades kalla i durkslag och blandades omgående ner i vinergretten. Broccolin fick samma behandling minus en minut i varmt vatten.


Laxen stektes a la minute och under tiden blandade jag i jordnötterna, grönsakerna och lite extra sesamfrön.



Salladen som blev över, hade jag gärna tagit med mig imorgon. Om man nu hade kunnat fiska. Men enligt smhi så kan det bli åtta minus i natt och ja... men jag är optimistisk, om än försiktigt=)


Ha en bra kväll!


/Thomas



Kommentarer
Postat av: Jenny igen

Thomas! Jag frågade dig innan, när får man komma på middag där du bor?!

2009-03-24 @ 23:14:21
Postat av: Zebbe

jag åt laxkotlett idag och den var god, men din ser godare ut ....

2009-03-24 @ 23:33:03
URL: http://politiskfiktion.wordpress.com
Postat av: Thomas

Jenny> När du vill, men gärna på helgen:)



Zebbe> Laxkotlett går inte heller av för hackor, faktum är att jag hoppas landar en sådan nu när kustfisket äntligen är igång!!

2009-03-25 @ 11:23:10
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Margareta Milton

Nom,nom,nom!!!!!!

2009-03-26 @ 23:24:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0