Precis som förr??


Horngädda Parmesan, serverat med ragu på räkor,

 soltorkade tomater, kalamatioliver och portabello.


Och här kära läsare, ser vi resultatet av det för tillfället mest nyskapande sättet att äta näbbgädda. Åtminstone i min värld. Mest nöjd är jag med ragun. Den blev riktigt god.


Näbbgäddan smakade bra, men jag kunde ha använt mer parmesan till paneringen. Men i sin helhet var det ett lyckat koncept.


Och trevligast är som vanligt att bjussa på fisk som man själv hämtat från havet. Det är alltid lika uppskattat.  


Förresten?! Har ni hört talas om forskaren i Stockholm som påstår att torskbeståndet är tillbaka på samma nivå som under 1960-talet? Det påståendet går knappast hand i hand med den massmediala bilden vi blivit matade med de senaste åren.


Undertecknad önskar att professorn i vår huvudstad har rätt. Vi som har vuxit upp ihop och känt varandra sen dagis ser med glädje fram mot de nya rönen. Japp. Vi kommer att kunna fiska torsk från nabbarna eller pirspetsarna. Skulle vi lägga långrev utanför masterna (som man gjorde förr) så kommer det att börja rycka i reven innan man fått ut alla krok.


Förutsatt att forskaren nu har rätt... och det återstår att se.


Två andra idéer gällande näbbgäddorna snurrar i mitt huvud. Någon, ja kanske båda, kommer att förverkligas inom en snar framtid. För dig som har frysen full med fisk så hoppas jag att ovanstående kan inspirera.


Smaklig spis!


/Thomas


Kommentarer
Postat av: fml

det där ser jävligt nice ut!

jag o mattsson beger oss nog till hällevik under morgondagen för att domainera i näbbgäddsfiske. :) är du kvar där?

2009-05-14 @ 13:08:47
URL: http://www.kulturpiraterna.se
Postat av: Thomas

Fml> Thanx, det var nice med. Jo nog är jag på, hoppas ni pallar trycket bara:)



2009-05-14 @ 13:24:36
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det ser jätteläckert ut, Thomas!! Tack för tipset!

2009-05-14 @ 20:49:31
Postat av: Peter

Jag kollade på Niklas Mat innan ikväll och de snackade faktiskt om just torsken, vem eller vilka skall man tro på osv..



Den här inlägget är ganska intressant:



http://skargardsbryggan.com/index.lasso?f=4&s=0&n=20&a=488053473&o=&oo=



2009-05-14 @ 23:29:48
Postat av: Thomas

Peter> Javisst blir man förvirrad. Dock önskar jag att den där snubben i Stockholm har rätt, för jag är ganska sugen på att pilka torsk.

2009-05-16 @ 09:30:23
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0