Söndagsfisken


Godafton. Eftersom en viss forskare (som enligt vissa är felciterad) har sagt att det är ok att käka torsk från Östersjön igen då beståndet återhämtat sig så bestämde jag mig för att äta just torsk till kvällsvard.

Hade det varit en vardagsafton hade filén serverats kokt med äggsås och potatis. Men nu ville jag lyxa till det lite då det faktiskt inte är varje dag man äter torsk nu för tiden.


Tog ett gäng färska champinjoner som jag delade och smörfräste tillsammans med klyftad gul lök. När de började bli glansiga tillsatte jag en tärnad röd paprika, fiskbuljong, vitt vin, grädde och lite tomatpuré. Detta fick sedan gå på låg värme tillsammans med rosépeppar och fint hackad vitlök.


Under tiden skar jag den halvt tinade torskfilén till lagom stora kuber och skalade ett par räkor. Fisken låg i grytan i en 5-6 minuter och precis innan servering tillsatte jag räkorna.


Det här smakade bra och även om forskaren är felciterad av skvallerblaskorna så hoppas jag åtminstone att det är på rätt väg.


Idag avslutade vi näbbgäddefisket för i år. Vet att jag antytt till vissa läsare att jag skulle lägga upp fler idéer, men det får vänta lite. Tänkte se om man kan göra en paté på en av gäddorna som ligger i frysen.


Och efter det kommer Krydderiet att ta sommarlov. Jag kommer förhoppningsvis ha fullt upp med annat. Men det skadar ju inte att kolla inom här då och då.


Jaja. Ha en bra kväll.


/Thomas


Kommentarer
Postat av: fredrik

ser riktigt nice ut det där alltså... du måste börja promota bloggen, vilket jag påpekat mer än en gång. :D



2009-05-24 @ 20:15:54
URL: http://www.kulturpiraterna.se
Postat av: Jenny

Jag blir hungrig nu=) Jo näbbgäddorna hämtade jag i affären. Jag har stekte en av den, panerad med ströbröd och så, och den andra gjorde ja som du gjorde förra året i ugnen..det var jättegott båda.



Hoppas inte dit sommarlov blir för långt, för jag kommer sakna dig=)



2009-05-24 @ 20:25:41
Postat av: Thomas

Fredrik> Nja..jag är inte kändiskåt, så vi får se hur det blir med det..



Jenny> Kul att du testar mina tips. Nej jag är väl här igen med jämna mellanrum. Skall som sagt göra paté och det blir säkerligen mer prylar så du kan simma lugnt!



2009-05-24 @ 21:44:03
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Peter

Haha. Trodde aldrig man skulle se torsk på kryddan. Hur är rosépeppar ihop med fisk??

2009-05-27 @ 13:13:05
Postat av: Thomas

Peter> Inte jag heller:) Jag säger som med aladåben, du för helt enkelt pröva själv.

2009-05-28 @ 15:48:42
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0