Lördagslyxigt:)



Entré på lammlever, serverat med syrlig äppel och gurksallad samt chutney på plommon och ingefära.


Jag vill påstå att lammlever är en delikatess. Den är inte lika söt som kycklinglever och har inte samma gryniga textur som kalvlever. Faktum är att den är väldigt mild i smaken och mjäll i konsistensen. Därför tycker jag inte den riktigt lämpar sig att få samma behandling som standardlevern som ofta serveras stekt och stuvad med mycket gul lök, potatis och lingonsylt. Anglais är ju ett världsberömt recept, men även där tvivlar jag på ifall det blir bra med lammlever istället för nöt.

Ovanstående tyckte jag däremot blev väldigt bra. Levern är stekt hel och sen skuren i tunna skivor när den svalnat. Ett bra alternativ till den kontroversiella gåslevern som väldigt många har moraliska betänkligheter över men man vill ändå lyxa till det. Sen tycker jag att vi rent allmänt är dåliga på inälvsmat och jag har vid tidigare tillfällen försökt propagera för det här på bloggen och något som jag förhoppningsvis kan fortsätta med (med lite hjälp från Fredrik och Matsson?) även i framtiden.


Ha en trevlig lördagskväll och smaklig spis!


/Thomas

 




Kommentarer
Postat av: Jenny

Man väntar ju fortfarande på att få bli bjuden på middag hos dig och smaka allt sånt där man varit rädd för hela livet:) Ser jättetrevligt ut:)

2009-11-22 @ 13:04:19
Postat av: Anonym

blä för lever!!

2009-11-22 @ 14:26:44
Postat av: zebastian

ser trevligt ut, nästan synd att jag inte äter kött nu för tiden. Förresten jag minns att jag i min ungdom åt kycklinghjärtan stekta med vitlök är det något du kommer tillreda och lägga upp på bloggen någon gång tror du?

2009-11-22 @ 17:20:27
URL: http://www.tehandlaren.se
Postat av: Thomas

Jenny> Jadu det är bara och sätta sig på tåget:) Skämt o sido. Det kanske kommer startas upp ett annat projekt nu i jul, så ge mig din mejl så berättar jag lite mera.



anonym> ja vi är alla olika.



Zebastian> Ja det är det definitivt. Kycklinghjärtan? Ja varför inte? Skall se vad man kan göra åt saken.



2009-11-23 @ 10:41:33
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0