Snigeldags




Bild från Recept.nu


Sommaren 2007 invaderade mördarsniglarna våra trädgårdar och skogar. De åt bokstavligt talat upp det mesta. Tidningarna kryllade av tips på hur man skulle bli av med dessa tjuvar med blandat resultat. Enligt mig så kom dock det bästa tipset från lundakrögaren Daniel Kellós som hade ett unikt förslag. Tyvärr var det ingen i min bekantskapskrets som nappade på idén. Och jag erkänner motvilligt att jag tappade suget när jag en regnig julikväll gav mig ut på jakt. Sniglarna var sjukt slemmiga och jag förstod precis vad natursnubben på radion några dagar tidigare menade med att de har få naturliga fiender pga. det tjocka och klibbiga slemmet. Det var näst intill omöjligt att få bort.

Så jag lade omedelbart ner det projektet till mångas lättnad och antagligen lika stora skadeglädje.  Men sist jag besökte affären så såg jag en burk med sniglar, förvisso inte mördarsniglar men ändock sniglar så jag tänkte varför inte? På vägen hem slog det mig att jag faktiskt en gång käkat denna rätt som vi förknippar med Franrike, fast för väldigt många år sedan. Nu är det snart dags igen. De står i skafferiet och väntar. Funderar bara på vad man skall göra med dem. En tolkning av Daniel Kellós toast eller något mer klassiskt? Vad tycker du?


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag har suttit och läst om sniglar en stund nu och



det är ju inte liite mycket förberedelser så var du glad att dom små krabaterna var slemmiga när du jagade dom!!



Och tack för mejlet:) Det lät jätteintressant! Håll mig uppdaterad för jag är intresserad!



Kram



2009-11-24 @ 17:42:19
Postat av: Peter

Hehehe, jag har svårt att tro att du som fiskar så mycket fegade ur mot små sniglar! Men ärligt, Jenny har rätt; Det är en del förberedelser och hur kul är det om ingen annan vil vara med ändå??



Själv tycker jag du skall göra sniglarna som de skall serveras. Dvs med en massa vitlök och persilja!



2009-11-25 @ 14:09:46
Postat av: Vettä!

När skall du laga sniglarna då? Jag rä så nyfiken!!!!!

2009-11-27 @ 19:48:49
Postat av: Thomas

Jenny> Jo jag vet, det tar sin lilla tid, men det är egentligen inte mer meck än att stå och göra smeten till pannbiffar eller göra en gäddpaté. Tack själv, det var så lite så. Dessvärre skall vi inte räkna med för mycket då de andra delaktiga är väldigt lata just nu:(



Peter> Ja det är väl helt enkelt en vanesak och visst försvinner halva nöjet med matlagning när man bara fixar till sig själv.



Vettä!> Det kan ske i princip när som, förutom så här på morgonkvisten:) Nej men inom de närmaste dagarna om allt går enligt planerna.



2009-11-28 @ 07:42:28
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0