Vardagligt, men bra.


Jag kokade vita bönor i lördags eftermiddag. Det är alltid bra att ha hemma. Schyssta att marinera, ha i sallader, grytor eller till någon trevlig bönmousse. Att blötlägga baljväxter är ju inget problem då de sköter sig själva över natten. Det är kokningen som är besvärlig. De blir aldrig klara och det är en konst att se till att inte kastrullen kokar över. Min favorit är, när jag för några år sedan gjorde ett storkok på kikärtor och såklart när jag vände bort huvudet skummade tomtegrytan över och det blev kortslutning. Det uppstod en spännande diskussion mellan mig och elektrikern om vad en spis skall tåla respektive inte tåla. Men det är en annan historia.


Efter många svordomar och suckande var äntligen de vita bönorna mjuka. Hälften av dem marinerades och serverades som tillbehör till lammkotletter. Resten hamnade i kylskåpet och idag förvandlade jag dem till vita bönor i tomatsås som nu ligger i frysen och väntar på rätt tillfälle. Jag har inget emot vita bönor i tomatsås på burk, men någon tomatsås kan man knappast kalla det för. Hemlagat är ju så mycket trevligare, ellerhur?

Jaja..

Nu är det dags för Mårten Gås och undertecknad kommer ha fullt upp under veckan och ser fram emot lite klirr i kassan. Har vi tur så blir det lite bilder.


Ha en fin kväll.


/Thomas





Kommentarer
Postat av: Peter

WB! har missat totalt att kryddan är tillbaka! tillo och med jag gör faktiskt egna bönor i tomatsås ibland. Tycker de man köper på burk smakar barnmat.



2009-11-11 @ 13:44:59
Postat av: Peter

Och ursäkta min slarviga stavning. Kommer du laga den där blodsoppan också på gåsmiddagen??

2009-11-11 @ 13:46:39
Postat av: Jenny

Peter> Blodsoppa?!

2009-11-11 @ 16:20:56
Postat av: Peter

Jenny> Svartsoppa heter den och görs på gåsens blod enlitg mina forskningar. Man undrar just hur den smakar.

2009-11-12 @ 09:58:01
Postat av: Jenny

Peter> Haha det låter ju inte speciellt trevligt:) Får se vad Thomas säger:)

2009-11-12 @ 11:10:24
Postat av: Thomas

Peter> Tackar tackar:) Jag håller med dig gällande bönorna. Värt att notera är att Nigella (i det avsnittet jag såg förra veckan) hade åsikter om folk som köpte rom/russin-glass när man kunde göra sin egen.



Hon visade stolt upp en burk med sultanrussin som jag utgår från att hon spetsat själv. Samtidigt, i bakgrunden på skafferihyllorna såg man flera burkar med vita bönor i tomatsås av märket Heinz...Intressant att hon ifrågasätter köpeglass samtidigt som hon inte gör sina egna vita bönor:)



Peter & Jenny> Det blev ingen traditionell svartsoppa dessvärre:/ Hade varit trevligt om så varit fallet, men nej.



2009-11-14 @ 01:51:24
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0