Värme i höstmörkret..



Het currygryta med lime, jordnötter och chili



Hösten är som bekant grytornas tid, men det krävs en hel del för att det inte skall bli enformigt. Här har det både blivit chili con carne, marengo och flera varianter på samma historia med rotfrukter, lagerblad, rötjut och vitlök. Dags för något nytt, med andra ord. Min grundplan var något åt det kinesiska hållet, men det här känns mer som det blev thailändskt. Lägg även märke till att jag idag använder mig av både curry och ris. Något jag väldigt sällan använder. Tror inte ens jag gjort något på bloggen med curry.


Hurusom, strimlade jag 4 gula lökar och fräste dem gyllene. Under tiden skivade jag 0,8kg högrev i 4-5cm långa och 5mm tjocka strimlor. Stekte dem i olja och kryddade med salt och peppar. Det är viktigt att man inte lägger i för mycket åt gången för då kokar köttet istället, så man får ha lite tålamod. När köttet fått fin färg åkte det ner i en gryta tillsammans med löken och 2dl vatten.


Detta fick sedan koka ihop. Curryblandningar finns det mängder av men jag ville inte sväva iväg för långt så det blev en klassisk mild variant. Jag skulle tippa på ca 1dl crème fraiche, 3dl matlagningsgrädde. Cesten och saften från 2 limefrukter, 1 kycklingbuljongtärning, 2st vitlöksklyftor, pressade, 1½dl jordnötter samt en strimlad röd paprika. Naturligtvis balanserades allt med en generös mängd chili och en tesked socker.


Hade jag fått välja, så hade äggnudlar alternativt risnudlar varit en vinnare att ha till, men sådana fanns inte i skafferiet. En mer intensiv gul färg hade också varit ett plus men gurkmejan är också slut. Det här blev ju helt ok och den där trådiga sönderkokta hönan från barndomen, som serverades med torrt ris och blaskig currysås kan jag således förpassa till min historiska och kulinariska soptipp=)


Ha en bra lördagskväll och smaklig spis!



/Thomas




Kommentarer
Postat av: Jenny

Äntligen! Du skall veta så glad jag blir att min favoritmatblogg är igång igen. Det ser jättegott ut, Thomas. Kram;)

2009-11-08 @ 11:10:19
Postat av: Thomas

Jenny> Man tackar man tackar. Kul att du uppskattar det jag gör och sorry för att jag varit borta så länge, men jag behövde det. Kram på dig själv=)



2009-11-08 @ 22:17:48
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Fina Milton

Uj uj, imorgon måste jag ila till Extra o inhandla kött och jordnötter. Igår mixtrade jag ihop kokt oxkött, röda linser, röd currypasta, citron och kokosmjölk. Slank lätt ner.. Kram!! Fina

2009-11-21 @ 17:46:27
Postat av: Thomas

Fina> Det låter ju inte alls dumt och i synnerhet nu när jag börja ändrs inställning till curry:) Hoppas andra grytan också funkar!

2009-11-23 @ 10:43:38
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0