Tipset:

 

Idag besökte min mor Malmö. Hon har länge tjatat om restaurangerna vid Möllevångstorget, så självklart stack vi dit. Är man sugen på asiatiskt har man både Krua Thai och Green Mango . Carib Kreol har jag tidigare skrivit om men vill man hellre ha indiskt så har vi Sapla och Indian Express. Självklart ett x antal falafelhak. Min mor vill precis som min far och andra päron framstå som öppna och världsvana. Därför har de båda skrattat åt min gode vän Pärs pappa Figge som åkte till Stockholm där ”man kan njuta av mat från alla världens hörn”, ändå blev det plankstek flera kvällar i rad. Inget illa om varken Figge eller den klassiska plankan men man kan ju knappast kalla det för ”mat från alla världens hörn”.

 

Därför höjde jag på ögonbrynen både en och flera gånger när mor skruvade på sig och varken ville ha asiatiskt, indiskt, kreolskt eller vegetariskt. Plötsligt sitter vi på Nyhavn och äter en slätstruken ugnsbakad portionsbit lax, med hollandaise, potatis och en enklare salladsbuffé. Kanske inte det första man lägger 12 mil och 1½ timmes bilfärd på, men vad vet jag. Sedan besökte vi Öst-Asien Livs, men mor lät sig tyvärr inte imponeras av de färska och konserverade exotiska grönsakerna och frukterna. Kryddblandningar, glasnudlar, risnudlar, glutenbaserade produkter som "mock chicken" och "mock duck" , tofu i lösvikt, fisksås, snakeheads och sjögurkor ryckte hon på axlarna åt.

 

Så istället gick vi till grönsakshandeln mitt på torget och där inhandlades det majskolvar, blomkål och kantareller…

 

Som tur är så finns Möllans Ost. En delikatessbutik väl värd ett besök. Ett stort sortiment av ost i alla dess former och varianter, lufttorkade och kallrökta charkuterier. Du finner allt från Borgholmsknäcke till smör i lösvikt från Bretagne, lyxiga marmelader och praliner, kryddor och oljor. Här var vi båda överens när vi lämnade affären med bröd och spännande ostar. Jag vågar kalla Möllans Ost för ett ”måste” om du har vägarna förbi=)

 

/Thomas

 


Kommentarer
Postat av: Jenny

Hahaha det låter som mina föräldrar som alltid kollar på solens mat men det mest italienska de någonsin lagar är spagetti och köttfärssås!



Tack för restaurangtipsen och jag ska lätt kolla upp ostaffären när vi kör till malmö!



2010-08-07 @ 07:55:59
Postat av: Anonym

vad är det för fel på lax o hollandäs och plankstek? tycker du är lite snobbig nu faktiskt.

2010-08-07 @ 11:40:29
Postat av: Peter

Det verkar vara ett slags föräldragenerationsproblem för mina är också lika tradiga. De var i Indien för några år sen och levde på pizza och hamburgare i en hel vecka bara för att vara på den säkra sidan.



Synd att du inte tog lite foton inne i den där östasienaffären:/ Men kul att du börjat skriva lite igen.

2010-08-07 @ 22:49:50
Postat av: Peter

Och du anonyme, läs inlägget ordentligt innan du kommer med löjliga och grundlösa anklagelser!

2010-08-07 @ 22:51:01
Postat av: fina milton

Roligt att du skriver igen!! Jo, skulle tro att Figge vill vara på den säkra sidan. Tycker det vattnas i munnen,när jag ser o hör om allt gott! En slående likhet mellan Uno Hellgren o mannen i Ostaffären. he he.. Därinne skulla jag nog tro jag var i behov av en dregelkopp. Du, nu har jag hittat ett ställe att plocka lite jordskockor till hösten. Varma Hälsningar!!! Fina

2010-08-10 @ 12:40:21
Postat av: Thomas

Jenny och Peter> Känns skönt att man inte är ensam iaf:) Sen är det ju våra föräldrar som förlorar mest på det i längde, då de många gånger faktiskt tycker om främmande mat, när den väl ligger på tallriken och de smakar. Sen kanske det var lite overkill att äta burgare en hel vecka i indien:/



Jag hade tänkt ta foton men butiken är jävligt liten och det var mycket folk i den, så jag lade ner projektet typ meddetsamma, kunde iofs tagit när vi satt på Nyhavn..lätt o va efterklok, som alltid..



Anonym> Javisst är det snobbigt att vidga sina smakupplevelser:)



Fina> Ja så är det absolut, men man kan väl anstränga sig iaf:) Fast den där likheten med Uno och ostaffären hänger jag inte riktigt med på?



Gött med skockorna. Hojta till om det blir många!

2010-08-10 @ 17:09:55
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0