24 december

Vintern 2010 visar vägen.

 

Sådär. Då var det dags. Alla klappar är inslagna och om ett par timmar dukas Krydderiets julbord 2010 fram:

Löksill

Senapssill

Inlagd lax med ingefära, lime och chili

Scezuanpeppar gravad lax

Ansjovis och pepparrotskräm på rostat pumpernickel

Ägghalvor med Kalixlöjrom

Pragerskinka

Gammaldags aladåb på grisfötter

Kalvsylta

Lökkorv

Julkryddad leverpastej med smak

av äppel och nejlikor

Jansons

Lammköttbullar med spiskummin och sesamfrön

Gammaldags köttbullar med ansjovis

Prinskorv

Rödkål

Långkål

Rödbetssallad

Rödkålssallad med apelsin och rostade mandlar

Bröd och ost

Dryck: Falcon julöl, Åbro Sigill, Haga Julsnaps 2010




Och med dessa rader önskar jag alla läsare från norr till söder, ett riktigt trevligt julfirande, så hörs vi i mellandagarna. God jul på er.

 

/Thomas

 



Kommentarer
Postat av: Jenny

God jul, Thomas:)

2010-12-24 @ 14:02:14
Postat av: Hobbiten

MERRY X-MAS & GOTT NYTT ÅR.

2010-12-24 @ 15:54:33
Postat av: Peter

God jul mannen! Hoppas ditt julbord blir lika smakfullt som det verkar.

2010-12-24 @ 17:24:56
Postat av: Anna

Jag förväntar mig en riktig review av dom där läskiga grisfötterna och hur gick det med den inlagda laxen. Och god jul förresten. Kramar.

2010-12-24 @ 21:05:16
Postat av: Thomas

Jenny> Dt samma, kompis:) Kram



Hobbiten> Dt samma, vem du än är (även om jag har mina aningar:)



Peter> God jul till dig med. Julbordet motsvarade i princip förväntningarna. Dock är vi inte överens om grisatassarna, vilket jag ämnar återkomma till. Hur hade ni det??



Anna> Dt samma till dig. Som du kan läsa ovan så blev det en fredlig diskussion om gristossingarnas vara eller icke vara på julbordet. Laxen fick bra respons, men personligen är jag inte hundra nöjd, vilket oxå måste utvecklas i ett inlägg de kommande dagarna.



Hur blev ert krubb då? Kram:)

2010-12-24 @ 22:35:51
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Fina Milton

Som barn älskade jag att äta grisfötter, det blev liksom ett härligt ljud i munnen av brosket, kan jag minnas. Idag skulle jag nog tveka. Tanken på att ta tillvara allt tilltalar mig dock. Där har mycket kunskap gått i graven. Hurra för dig, som för det vidare!!!!!! KramFina

2010-12-25 @ 17:53:13
Postat av: Thomas

Fina> Vi är alldeles för kräsna idag. Intressant att dem som ifrågasatt mig och tycker att det låter äckligt inte har problem med att gnaga på grisens revben eller att köpa färgat/smaksatt slaktavfall i lösvikt på ICA och Coop:)



2010-12-27 @ 13:46:36
URL: http://krydderiet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0