Julstämning här:)


Vintersolen sprider riktig stämning. Utkik över fiskeviken.

Nu är det inte många dagar kvar till julafton. I skrivande stund har smhi hotat med regn alt snöblandat regn på den stora dagen, vilket jag ber till gudarna inte skall slå in. För just nu är det precis som det skall vara så här års och om kölden håller i sig (just nu är det typ 13 minus) så hoppas åtminstone jag på isfiske på vår älskade Svartasjö.

 

Den inlagda laxen. Inte redo för avsmak, men snart.

 

Precis som med er så börjar jag känna av stressen. Jag har ännu inte köpt några julklappar och jag ligger efter med förberedelserna inför den 24:e. Så i eftermiddags satte jag fart i köket och gjorde inlagd lax med lime, chili och färsk ingefära. Den behöver ju några dagar så på torsdag hoppas jag att man kan smaka av den.

 

Och så till biff Stroganoffen. Det är en klassiker från barndomen som min farmor lagade. Och det grämer mig att jag aldrig frågade henne hur hon gjorde, för den var underbar. Så det är lite av en hyllning till hennes kokkonster att jag gjorde ett försök igår. Resultatet har jag bjudit Bergendorfs på ikväll, som tack för att jag har kunnat samåka med dem till jobb nu under hösten:

 

Biff Stroganoff, enligt Thomas:

 

  • 1,5kg nötkött (jag använde grytbitar av ytterlår)
  • 4st gula lökar, strimlade
  • 2dl torkad svamp (jag tog trattisar och Carl Johan)
  • 1 påse frysta skivade champinjoner, 450g (Euroshopper)
  • 3dl gräddfil
  • 1dl chilisås
  • 5msk dijonsenap+
  • 1 mörk oxbuljongtärning
  • Salt och peppar

 

Strimla nötköttet tunt och stek det i smör, lite i taget i en mycket het panna tills det fått färg. Lägg över i lämplig gryta. Tillsätt den torkade svampen. Stek sedan champinjonerna och löken ihop, tills all vätska kokat bort och löken är mjuk och vänd ner i grytan. Därefter är det dags för gräddfil, chilisås, dijonsenap och buljongtärningen. Jag skriver 5msk + därför att styrkan och sältan varierar beroende på märke. Krydda ordentligt med svart och vitpeppar och låt puttra på svag värme i flera timmar. Rör om då och då. Smaka sedan av med salt. Köttet skall vara mört innan det är dags att dra grytan av spisen. Och som vanligt skall en gryta ”mogna” för bästa resultat. Jag serverade pressad potatis till samt lättkokta haricoverts. Ikväll blev det inga bilder, tyvärr, men jag skall försöka åtgärda det snarast. En anrättning jag kan rekommendera med gott samvete, så tveka inte.

 

På onsdag stänger vi ner restaurangköket och jag sticker (om allt går enligt planerna) till Asarum för att laga julmat med kompisar och umgås under lite mer trevliga omständigheter. Och på torsdags skall det göras skinka och Janssons och en massa annat  så det blir fullt upp typ. Nu skall jag nana.

 

/Thomas



Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej hej, har du smakat laxen ännu;) kraam

2010-12-23 @ 10:50:44
Postat av: Thomas

Nej, vi får vänta ett par timmar till. Håll ut:)

2010-12-24 @ 12:42:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0