Kalas på g


Smörstekt avokadotoast toppad med räkor
och sikrom serverat med hummerreduktion

 
Godafton, kära läsare. Just nu händer det mycket. Men jag tänker inte tjata om snön och det obligatoriska kaoset för det gör media så bra ändå. Om tio dagar är det dags för mig att ta nästa steg här livet. Jag fyller 30. Det är en märklig känsla. Ok, jag skall inte överdriva. Det är ingen katastrof, men det är väl ändå någon form av milstolpe. Man kan titta tillbaka och konstatera att det är si och så många år sedan man besökte Roskilde för första gången, drog upp gammelgäddan eller flugfiskade efter röding i Storliens småsjöar. Det är ett antal år sen man viftade med mössan på skolgården och sjöng ”Fy fan vad vi är bra!”  Listan kan göras lång, så vi stannar där.  Kalas blir det och just nu funderar jag på vad som skall serveras.. Och då ju är det skönt när man kan ha en bekväm ursäkt för att laga lite finare mat även en vardagskväll. Man måste ju öva lite=)


Ugnsbakad Hälleviksflundra serverat med skaldjurssås och körsbärstomater
samt rostad potatis...



Nä, jag skoja bara. Då det är en salig blandning av vänner som dyker upp, så kommer jag anpassa anrättningarna därefter. Vegetarianer skall samsas med laktosintoleranta, fiskallergiker och de som helt enkelt är lite kräsna och inte vill ha allt för exotiska smakupplevelser, så det blir buffé. Jag har ännu inte kommit fram till vad, men det är ju hyfsat med tid kvar. Passar på och tackar en god granne som varit ute i viken och delat med sig av fångsten. Nu för tiden tillhör ju plattfisk från barndomsbyn inte vanligheten. Och med goda tillbehör så spöar det ett restaurangbesök any time. Ha en fortsatt trevlig kväll:)


/Thomas

 


Kommentarer
Postat av: Anna

Grattis i förskott och välkommen hem från snön! Tänkte på dig med allt krångel med tågen, men du kom ju lindrigt undan som tur är;)Har du lust och mejla receptet på skaldjurssåsen, för då blir jag riktigt glad. Än en gång ett stort grattis i förskott;)



2010-02-23 @ 06:59:48
Postat av: Anna

Jag glömde fråga, hur mycket kostar sikrom?



Är inte den sviindyr?

2010-02-23 @ 07:06:43
Postat av: Peter





Ser riktigt smarrigt ut. Då är det dags att besöka fiskdisken till helgen. Kul att du är hemma igen. Och jag säger oxå grattis i förskott!

2010-02-23 @ 16:49:59
Postat av: Thomas

Anna> Tackar tackar. Jo jag är jävligt glad att jag hann ner i tid. Man kan ju alltid hoppas att de styrande mitt i all pajkastning lär sig en läxa den här gången=)



Visst kan jag mejla dig receptet, inga problem. Jo sikrom är dyrt. Kostar 600 och uppåt per kilo, men så mycket köper man ju ändå aldrig på en gång. Jag hade tur och lyckades komma över 100g för 60kr via en kontakt:)



Peter> Jag tackar så mycket. Det glädjer mig att man kan inspirera. Lycka till med fredagsfisken då!!

2010-02-24 @ 08:54:03
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Anna

Tack för receptet=) Kram

2010-02-27 @ 17:39:35
Postat av: Thomas

Ingen fara. Hoppas det smakade bra, vännen. Vad åt ni för fisk till??

2010-02-28 @ 16:09:33
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Anna

Det blev en laxsida, tråkig som jag är. O grattis på den stora dagen=) Kramar

2010-03-04 @ 09:06:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0