30 år senare..






I onsdags fyllde jag trettio och passade att trixa lite i köket. Inspirationen har ju legat i dvala nu under vintern, eller ”extremvädret” som media döpt det till. Men nu går vi mot ljusare och mer fotovänliga tider så man blir genast mer motiverad. Och att bro på ljusare tider. Snart är det dags för premiärfisket efter gädda i Svartasjön. Eller ja, när isen släpper. Hoppas det blir lika lyckat som förra året. Men nog om det utan åter till onsdagens matlagning. Det blev en upplevelse ut över det vanliga. Till förrätt gjorde jag en getostbakelse smaksatt med apelsin, chili och basilika. Lite räkor och kallrökt lax på den samt limevinergrette. När jag presenterade skapelsen möttes jag av skeptiska miner, men dessa övergick snabbt till leenden=)





Huvudrätt. Stekt ankbröst, serverat med polentakaka, råstekt potatis, apelsinsås samt äppelkompott. Det var väldigt längesen jag använde polentagryn. Kanske var det 2004? Vem vet. Och skall jag vara helt ärlig så kunde man ha skippat den råstekta potatisen då den kändes helt överflödig. Polentakakan var så pass god att det hade räckt med den enbart. 


Ankans smak var underbar, men konsistensen var tyvärr något ojämn. Om jag minns rätt råkade jag ut för samma elände i somras när det skulle grillas kalv. Precis som då, förvånades man över att köttet kom från ett och samma djur, ja samma muskel. Så det drar tyvärr ner betyget lite. Aftonen avslutades med klassisk lingonparfait. Ett säkert kort som alltid går hem, så den får även agera efterrätt imorgon på mitt stora 30-årskalas. Om alla nära och kära dyker upp så blir vi 20st, men en mer korrekt bedömning är att siffran hamnar runt 15-16. Och som jag skrivit i ett tidigare inlägg hade jag lite noja för maten, men det har ordnat upp sig. Det blir buffé som jag hoppas faller alla i smaken. Kameran är laddad så räkna med i alla fall några bilder. Ha en trevlig fredagskväll. Nu skall jag fortsätta stöka i köket


/Thomas


Kommentarer
Postat av: Jenny

2010-03-06 @ 01:13:49
Postat av: Thomas

Jenny> ???

2010-03-06 @ 11:18:11
URL: http://krydderiet.blogg.se/
Postat av: Jenny



Thomas, Oops, klantade mig visst där. Sorry.. Det där ser ju supergott ut! Jag ber snällt om att få receptet på getostbakelsen, polentakakan och apelsinsåsen:) Kram

2010-03-09 @ 09:59:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0